Het nieuws dat KPN zijn dochterbedrijf XS4ALL wil opheffen en onderbrengen onder de grote KPN-paraplu zal weinig mensen zijn ontgaan. De XS4ALL-gebruikers reageerden verontwaardigd. Er werd zelfs een actiegroep ‘XS4ALL moet blijven!’ opgezet, die gebruikers opriep een petitie te tekenen om opheffing te verhinderen.
Daniel Dupré en Noud van Kruysbergen
De meeste mensen zullen wellicht een beetje vreemd opkijken van zo’n heftige reactie op zoiets als het verdwijnen van een internetserviceprovider. Het is tenslotte niet de eerste keer dat een provider verdwijnt of in een andere partij opgaat. Niemand ging handtekeningen verzamelen toen UPC opging in Ziggo en ook niemand denkt met weemoed terug aan de tijd dat men nog internet van Chello kreeg. Het verschil is ten dele de historische achtergrond, omdat XS4ALL ooit is opgericht door een groep hackers, en veel HCC-leden bij de provider terechtkwamen na de overname van HCCnet in 2005. Het imago van XS4ALL van buitenbeentje op de internetmarkt werd bovendien gecultiveerd om gebruikers vast te houden en aan te trekken. Ondertussen werd XS4ALL in 1998 al overgenomen door KPN, maar had dat voor gebruikers geen gevolgen.
Je zou dus denken dat het eigenlijk niet veel uitmaakt of die gebruikers nu diensten afnemen van een bedrijf dat XS4ALL of KPN heet, het is uiteindelijk toch hetzelfde concern. Maar een reden dat gebruikers bewust voor XS4ALL als internetprovider kiezen, is dat je bij een XS4ALL-abonnement niet verplicht wordt om hun apparatuur te gebruiken als je dat niet wilt. Alle informatie die je voor een werkende aansluiting nodig hebt, krijg je bij het sluiten van je abonnement toegestuurd. En als de modem/router die wordt meegeleverd niet aan je wensen of eisen voldoet, kun je er zelf een aanschaffen en heb je alle gegevens bij de hand om die aan te sluiten.
XS4All is niet de enige met vrije router/modemkeuze. Ook Solcon heeft deze optie. Ik kan me niet voorstellen dat zij daarin de enigen zijn. Of ik wil jullie definitie van “vrije routerkeuze” even weten. Want wat jullie hier verkondigen is “Fake news” netrebel levert niet eens een modem bij hun aanvragen. Het probleem is vaak dat servicedeskmedewerkers ook werkelijk verstand van zaken moeten hebben voordat ze aan het werk kunnen bij een provider als dit scenario een relaiteit zou worden (Volledige vrijheid van routerkeuze). En een servicedesk als KPN kan dat ronduit niet aan. Teveel kosten in training en opleiding.… Lees verder »
Verschrikkelijk dat de invloed van Telecom-providers zo groot is. Vrije modemkeuze is al lang een feit in Duitsland. De verplichte afname van een provider-modem had in NL al lang moeten stoppen. Consumenten die geen verstand van modems hebben kunnen nog altijd een modem van de provider afnemen (en de daarbij behorende service). Pluim voor C’t op dit onder de aandacht te brengen. Duim omlaag voor Mona Keijzer van Het CDA.
Vroeger mocht je ook niet vrij kiezen welke telefoon je gebruikte, toch onvoorstelbaar als dat nu nog steeds zo zou zijn.
Een lang en uitgebreid artikel. Toch moet je niet vergeten, als je de media moet geloven, mensen in hun particuliere netwerkjes hele rare dingen kunnen uithalen. En daar wil de provider natuurlijk niet verantwoordelijk voor worden gesteld.
Ter correctie van het bovenstaande: XS4all is niet de enige die vrije modemkeuze aanbiedt, TWEAK doet dat ook met hun Internet-Only abbonnement. Sterker nog, je bent verplicht zelf je eigen modem(router) te regelen bij dat abbonnement omdat TWEAK deze niet meelevert bij het abbonnement.
In haar bindend advies van 30 maart jl (bekendgemaakt op 7 mei jl) heeft de geschillencommissie (n.a.v. een klacht van een Ziggo gebruiker om zijn eigen router direct op de kabel te kunnen aansluiten) bepaald dat:
(…)
de ondernemer (=Ziggo) binnen 21 kalenderdagen na onderhavige uitspraak de gegevens voor het aansluiten van een eigen modem/router op de coax-aansluiting op zijn website dient te publiceren en het gebruik van een eigen modem/router dient te faciliteren, een en ander conform de artikelen 2 en 3 van het Besluit eindapparaten.
(…)