De automobielindustrie heeft de blockchain ontdekt. Auto en blockchain zou een gouden combinatie zijn. Sommigen zien het als gamechanger, maar critici twijfelen of de nieuwe techniek wel rijp genoeg is om toegepast te worden in auto’s en het verkeer.
In de toekomst kan een auto zelf zijn parkeerkaartje kopen of de stroom bij een oplaadpaal betalen – niet met een klassiek betaalmiddel, maar met een daarvoor geschikte cryptovaluta. Die kun je verdienen door het delen van data die rondom en in het voertuig verkregen wordt: dat kunnen rijprofielen, sensordata of geanonimiseerde reisgegevens zijn.
De gezamenlijke automobielindustrie werkt koortsachtig aan concepten en standaarden om die datapool te analyseren. Het gaat om geautomatiseerde transacties met een zo hoog mogelijke bescherming tegen misbruik en onder strenge privacyregels. Daarbij speelt de blockchain-techniek een centrale rol in de scenario’s van de verschillende concerns en start-ups.
Veel van die concepten zijn nog wel ver verwijderd van de echte wereld. Desondanks wordt hier en daar toch al het een en ander uitgeprobeerd. Maar er zal ook zoiets als een ‘data-identificatie’ moeten komen waarmee autobezitters hun mobiliteitsgegevens kunnen beheren en openbaar stellen. Daar zitten juridisch ongetwijfeld nog allerlei haken en ogen aan.
Technisch gezien zal de nieuwe datamarkt via openbare en decentraal geleide distributienetwerken afgewikkeld moeten worden (DLT, Distributed Ledger Technology). Die vormen de basis voor virtuele valuta zoals bitcoin en registreren transacties tussen gebruikers.
Het technisch fundament voor een Distributed Ledger komt meestal van een blockchain.
Uit een patent-aanvraag van General Motors (GM) blijkt dat het grote autobedrijf ook een oogje heeft op blockchaintechnologie. Het patent beschrijft een proces waarin het gebruikt wordt voor de opslag van gegevens van zelfrijdende auto’s.
Zie https://lekkercryptisch.nl/nieuws/2018/12/05/General-Motors-noemt-blockchain-als-data-oplossing-voor-zelfrijdende-autos.