Hoe dichterbij de Amerikaanse verkiezingen komen, hoe verder Facebook, Twitter en Google gaan met maatregelen. Aan de ene kant willen ze wel geld verdienen aan campagnes van Trump, Biden of andere partijen die het publiek willen beïnvloeden. Tegelijkertijd moeten ze ook toegeven dat ze met desinformatie de kiezers verkeerd voorlichten.
Op 2 oktober Twitterde de Amerikaanse president Trump “Tonight, @FLOTUS and I tested positive for COVID-19. We will begin our quarantine and recovery process immediately.“ Zijn social media volgers op Twitter wisten het nieuws zo voordat het op tv bekend werd. Het geeft nog eens aan hoe belangrijk social media zijn bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen. In vergelijking met de verkiezingen in 2016 zijn ze nog belangrijker geworden.
Fake news
Wat zich op Facebook en Twitter afspeelde nadat Trumps besmetting bekend werd, maakt de invloed van social media nog duidelijker. Trumps campagneleiding investeerde op Facebook extra in reclame over hoe goed Trumps quarantaine verliep en dat hij sterker en met immuniteit eruit kwam. Maar zijn medische staf gaf hierover geen testresultaten. Facebook liet dit echter toe omdat het betaalde reclame was. Twitter voorzag de Tweet van Trump waarin hij beweerde immuun te zijn echter van een waarschuwing: het bericht bevatte foutieve en mogelijk gevaarlijke informatie over Covid-19.
Amerikaanse verkiezingen
Wat betreft de Amerikaanse verkiezingen van 2016 is nog omstreden wat nu echt de invloed is geweest van russische troll-fabrieken, microtargetting op Facebook enzovoort. De druk op social media om maatregelen te nemen nam daarna in elk geval toe. In oktober 2019 introduceerde Facebook hier al een heel pakket voor genaamd ‘Helping to Protect the 2020 US Elections’. Volgens Facebook wilde men daarmee drie problemen te lijf gaan: buitenlandse beïnvloeding, ontbrekende transparantie over belanghebbenden op het platform en de verspreiding van desinformatie en fake news. Reclames om helemaal niet te gaan stemmen werden vanaf dat moment verboden. Het ‘Coordinated Inauthentic Behavior Report‘ van Facebook wijst erop dat ze meer manipulatiepogingen hebben geïdentificeerd en geblokkeerd en dat veel ervan afkomstig zijn uit China en Rusland. Maar bij pogingen om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden zijn de accounts meestal in de VS aangemaakt.
Facebook moet wel vaak door andere partijen, zoals de FBI, worden gewezen op desinformatiecampagnes. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een campagne die de Washington Post ontdekte en waar Facebook aanvankelijk niet tegen optrad. Daarbij werd immunoloog Anthony Fauci in diskrediet gebracht en werd stemmen per post als frauduleus bestempeld. Het zouden uitspraken van Trump kunnen zijn, maar ze werden volgens de Washington Post verspreid door jongeren van de rechtspopulistische organisatie ‘Turning Point USA”. Zoals Graham Brooke (directeur van Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab) aangaf “de omvang en verspreiding van desinformatie vanuit eigen land is veel groter dan alles wat een buitenlandse tegenstander ons zou kunnen aandoen”.
Big business
Bij reclame, ook politieke reclame, zijn de grote internetbedrijven terughoudend met deze controleren. Alleen Twitter en TikTok accepteren geen politieke reclamecampagnes. Facebook en Google verdelen de reclame-inkomsten. Ze zijn wel transparanter over wie erachter zitten, Facebook met zijn reclamebibliotheek, Google met zijn Transparency Report. Zo toonde Google bij de zoekterm ‘joe biden’ een advertentie met de titel ‘Joe Biden is gevaarlijk – Biden is incompentent’. Eronder stond wel dat deze was betaald door ‘DONALD J.
TRUMP FOR PRESIDENT, INC.’. Dat bedrijf heeft volgens het rapport van Google tussen juli en oktober 2020 al meer dan 40 miljoen dollar betaald aan Google voor pro-Trump advertenties.
Er is genoeg geld in de campagnekas voor beide kampen. In augustus zat Trump al op 1 miljard dollar, maandelijks komt er zo’n 140 tot 160 miljoen dollar bij. Biden haalt soortgelijke bedragen op en heeft met Michael Bloomberg een miljardair die hem steunt. Volgens non-profit-journalisten van “The Marshall Project“ had Trump tot september circa 84 miljoen alleen al aan Facebook-reclames uitgegeven, Biden circa 55 miljoen. De cijfers maken duidelijk waarom Facebook en Google de big business van de Amerikaanse verkiezingen niet willen laten lopen.
Directe invloed
Social media zijn niet alleen een doorgeefluik en filter voor berichten van anderen. In de woorden van Facebook-chef Zuckerberg zijn ze ondertussen een ‘staat binnen de staat’ en stellen ze eigen plannen op. Facebook startte een grootscheepse campagne om mensen te helpen zich als kiezer te registreren. Volgens Zuckerberg hebben ze daarmee in drie dagen tijd al 24 miljoen mensen doorverwezen naar de registratiewebsites. Instagram-gebruikers worden naar het ‘Voting Information Center’ van Facebook doorgestuurd om ze voor te lichten over het verkiezingsproces en bij Facebook Messenger kan een bericht maximaal 5× doorgestuurd worden om fake news tegen te gaan.
Uitslag Amerikaanse verkiezingen
De invloed van social media houdt niet op als op 3 november alle kiezers de stemlokalen hebben verlaten of hun stem per post hebben uitgebracht (online stemmen is geen optie). Het kan daarna nog dagen of weken duren voordat er een nieuwe president is. Dit zal een gespannen periode zijn, waarin fake news zelfs tot binnenlandse onlusten zou kunnen leiden. Facebook heeft volgens directeur ‘Global Affairs’ Nick Clegg, dat scenario bekeken samen met experts voor militaire planning.
Vanaf een week voor 3 november en tot een onbepaalde datum erna worden geen nieuwe reclames met politieke inhoud geaccepteerd. Bij escalatie kan Facebook er zelfs toe overgaan alle inhoud vooraf te screenen, om fake-news-onlusten zoals in Sri Lanka en Myanmar te voorkomen. Ook Twitter kondigde maatregelen af.
Ondertussen verspreiden rechts georiënteerde influencers op TikTok bijna ongehinderd volkomen ongefundeerde berichten dat Biden pedofiel zou zijn onder honderdduizenden volgers. Terwijl Facebook, Google en Twitter de volle aandacht krijgen, zijn campagneleiders allang op zoek naar nieuwe en veel minder gereguleerde kanalen. Het is afwachten wat voor (fake) nieuws er nog uit de hoge hoed getoverd gaat worden.
(informatie afkomstig uit het artikel van Holger Bleich, c’t magazine)
We ontvingen van het Nederlandse PR-bureau van TikTok een reactie waarin ze aangeven wat TikTok doet tegen fake news. Hieronder het lijstje:
1) Het ondersteunen van onze gemeenschap op de verkiezingsdag en daarna
2) Vergroting van de transparantie in onze inspanningen op het gebied van verkiezingsintegriteit
3) TikTok lanceert in-app-gids voor de verkiezingen in de VS in 2020
(de gelinkte berichten en de Newsroom van TikTok zelf zijn nog alleen Engelstalig)
Donald j trump for president inc is niet van Donald trump zelf