Game review: Wasteland 3

Marco den Teuling
0

Wasteland 3 game review

Platform: WindowsPS4Xbox One  / Uitgever & ontwikkelaar: Deep Silver/ inXile Entertainment / € 60

Lang voor de bekende Fallout game-serie, was er een andere roleplaying-game met een postapocalyptische setting die als inspiratie diende: Wasteland. Dat origineel kreeg in 2014 via een succesvolle KickStarter-crowdfunding een vervolg in Wasteland 2, en nu is er dan Wasteland 3.

Het verhaal is een vervolg op Wasteland 2, maar je kunt Wasteland 3 ook prima spelen als je die game helemaal niet kent. Via een introfilm, conversaties en andere elementen krijg je alle informatie die je als speler nodig hebt. Voor wie wel de eerdere games kent, bevat deel 3 genoeg herkenningspunten en zal de wereld vertrouwd aanvoelen.

Sterk team

Het draait bij Wasteland 3 om het verhaal en om het team dat je hierbij meeneemt. Je begint met twee ‘rangers’, waarbij je kunt kiezen uit kant-en-klare koppels of zelf karakters kunt samenstellen. Al vrij snel zal je team uitgroeien tot het maximum van zes, waarbij altijd twee posities zijn gereserveerd voor niet-rangers die zich om een of andere reden wel bij je willen aansluiten. Gedurende de game kan de samenstelling wisselen: leden kunnen uit eigen beweging weggaan, vervangen worden of – afhankelijk van hoe goed gevechten verlopen – op vervelende wijze aan hun einde komen.

Wasteland 3

We hebben geen limiet ontdekt aan wat je qua wapens kunt meeslepen, maar elk teamlid kan er maar 2 tegelijk dragen.

Teamleden doen ervaring op in gevechten en door vaardigheden te gebruiken en bij genoeg ervaring kun je ze verder ontwikkelen. De mogelijkheden die je daarbij hebt zijn flink gevarieerd: upgrade attributen zoals Strength of Intelligence en skills zoals ‘Sneaky shit’ en geef ze wapens en andere uitrusting die daarbij past. Af en toe kun je ook een nieuwe ‘perk’ kiezen, zoals Overhealing of krijg je bijvoorbeeld door dragen van een bepaald wapen nieuwe speciale acties ter beschikking.

Zo krijg je bij voldoende niveau in intimidatie (‘Hard ass’) of gladde praatjes (‘Kiss ass’) meer opties in dialogen of kun je met de juiste skills hinderlagen vermijden terwijl je van A naar B beweegt. Met de juiste skills kun je ook wapens of bepantsering voorzien van ‘mods’ waardoor ze bijvoorbeeld verder schieten of meer bescherming bieden. Het steeds verder ontwikkelen van je team is een van de sterke punten waardoor je blijft spelen. Zes teamleden biedt genoeg ruimte om ze flink te specialiseren.

Sfeervol en afwisselend

Een ander sterk punt is de sfeer die de game neerzet. De graphics geven de wereld goed vorm, maar vooral het geluid is top. De geluidseffecten passen, bijna alle dialogen zijn gesproken en de stemacteurs doen hun werk (erg) goed. Tijdens een van de eerste ‘boss-fights’ speelt een passende song waardoor de sfeer nog sterker wordt en die truc wordt later herhaald. De geluidsfragmenten die worden afgespeeld als je bijvoorbeeld een audiotape vindt, kunnen ook sfeerverhogend werken en zorgen in elk geval voor afwisseling. Ondanks de post-apocalyptische setting is de wereld niet grijs en eentonig, maar kleurrijk en afwisselend. Er valt zelfs genoeg te lachen als je de humor kunt waarderen: van een erg speciale kamer in een bordeel tot amusante beschrijvingen van de wereld en de buit die je verovert.

Wasteland 3

De clowns in Wasteland 3 zijn geen lachtertje. Zeker niet die met vlammenwerpers.

Zowel het ontdekken van die wereld als de gevechten bieden genoeg afwisseling. Je kunt met allerlei mensen gesprekken aanknopen, rondlopen in stadjes of andere locaties en hiertussen heen en weer rijden in je eigen gewapende truck (die je trouwens ook kunt upgraden). Die truck speelt als extra ‘teamlid’ mee bij sommige gevechten, bijvoorbeeld als je in een hinderlaag loopt. En misschien wil je ook nog Major Tom in leven houden, maar wie dat is mag je zelf ontdekken.

Hammer time

Zodra een gevecht begint, bijvoorbeeld omdat je zelf met de rocket launcher de boel een beetje opstookt, wordt er een raster over het scherm gelegd en begint een op beurten gebaseerd gevecht. Daarbij gaat het niet alleen om hoe je beweegt en wat je met welke wapens doet. Met de juiste skills kun je bijvoorbeeld ook vijandelijke robots hacken, afgesloten deuren openen, teamleden oplappen en explosieven onklaar maken. Je kunt dekking zoeken of afwachten (actiepunten opsparen) om daarna meer ineens te kunnen doen.

Wapens of vaardigheden kunnen statuseffecten veroorzaken zoals ‘vergiftigd’, wat weer andere zaken beïnvloedt. De verschillende acties vereisen andere hoeveelheden actiepunten en je kunt ook items gebruiken zoals rookgranaten of sneeuwballen. Gele sneeuwballen kun je trouwens zelf maken (…) en geven extra statuseffecten.

Wasteland 3

Je truck kan tijdens gevechten ook een flink potje mee knallen.

Minpuntje bij de gevechten is soms wel de camera, die alleen kan draaien langs vier vaste standpunten. Soms krijg je dan zelfs alleen de buitenkant van een gebouw te zien terwijl je team naar binnen aan het mikken is. Maar dat zijn kleine irritaties en van de bugs waar de game aanvankelijk last van had is dankzij patches weinig meer te merken. Is een gevecht (hopelijk in je voordeel) beslecht, dan verdwijnt het raster met een bevrijdende animatie en kun je alle wapens en andere achtergebleven buit verzamelen.

Blijven spelen

Tijdens het spel moet je soms lastige keuzes maken: kies je voor het redden van een stel gijzelaars of bescherm je een belangrijk wapenkonvooi? Gun je een teamlid zijn plezier, of gaat de missie voor? Praat je je ergens een weg doorheen, of wordt het toch de rocket launcher? De keuzes die je maakt zijn niet zonder gevolgen en soms is er geen enkele goede keuze. Je gedrag tijdens het spel bepaalt ook je reputatie bij bepaalde facties en dat heeft weer invloed op het verloop en de mogelijkheden die je hebt. De herspeelbaarheid van Wasteland 3 is daardoor goed.

Al met al is Wasteland 3 een geslaagde game, zeker voor liefhebbers van tactische gevechten en een interessant en sfeervol verhaal. De introductieprijs is het dubbele van die van Wasteland 2, maar de goede (audio)productie, de vele mogelijkheden die je hebt als speler en de herspeelbaarheid zorgen dat je daar veel speelplezier voor terugkrijgt.

Lees uitgebreide reviews van de nieuwste hardware in c't 05/2024

Gaming