Platform: Windows, PS4, Xbox One / Uitgever & ontwikkelaar: Bigben Interactive / Frogwares / vanaf € 49
In de jaren twintig arriveert veteraan en privédetective Charles Reed in de stad Oakmond. De stad is deels is overstroomd en inwoners hebben sindsdien last van hallucinaties.
Reed gaat onder andere aan de slag voor een invloedrijke inwoner van de stad. Tijdens het ontrafelen van misdaden en gebeurtenissen kan Reed ‘zien’ wat er zich eerder heeft afgespeeld: een handige eigenschap voor een privédetective.
Via een aantal archieven van bijvoorbeeld het stadhuis, het politiebureau of de lokale krant snor je verdere informatie op om weer een stap verder te komen. De verzamelde informatie voor de grote opdrachten knoop in je ‘Mind Palace’ aan elkaar tot een conclusie.
Je hebt meerdere manieren om de opdracht tot een einde te brengen, maar je keuzes hebben uiteraard wel zo hun consequenties.
Het lekker zelf uitzoeken- principe maakt de game lekker uitdagend. Reed moet wel opletten dat hij niet koekoek wordt door het gebruik van zijn krachten, de depressieve sfeer van de stad en de vele monsters.
Onderweg pikt hij ingrediënten op om zijn kogels en andere hulpmiddelen aan te vullen. Het reizen tussen de verschillende districten kan deels over land en via kleine motorboten. Hier en daar liggen fasttravel-punten over de kaart verspreid.
De H.P. Lovecraft-horrorsfeer en delen van diens verhalen zitten zorgvuldig verweven in de game. De mechanics om te vechten zijn wel een beetje houterig. Daar helpt het verder upgraden van de (soms niet bijzonder nuttige) vaardigheden van Reed niets aan. Het verhaal en de sfeer maken dat echter meer dan ruimschoots goed.