Game review – South Park: The Fractured but Whole

Alieke van Sommeren
0

South Park …de melige foute humor is je ding, of totaal niet: een tussenweg is er niet. In South Park: The Fractured but Whole, de opvolger van South Park: The Stick of Truth, word je weer behoorlijk overspoeld door de foute herkenbare humor uit de welbekende animatieserie. Karakters van DC, Marvel maar ook South Park zelf en beroemde personen worden lekker op de hak genomen. Allerlei al dan niet actuele thema’s passeren de revue.

Cartman gaat inmiddels door het (fantasie)leven als The Coon en wil met zijn gang The Coon & Friends het mysterie van de verdwijnende katten en rare gebeurtenissen oplossen. The Coon & Friends zijn verwikkeld in een wedstrijdje mysterie oplossen met andere helden in de vorm van het team van Stan: de Freedom Pals.

Niet alle begin is moeilijk

De game is zeer toegankelijk: ook als je de vorige game uit de reeks nog niet hebt gespeeld ben je zo up and running. Je bent als The New Kid net lekker bezig om druk riddertje te spelen. Maar dat is echter lame, want echte superhelden zijn pas hot. Dus je wordt gevraagd je te melden bij The Coon om je te laten omtoveren tot een moderne actieheld zodat je je bij The Coon & Friends kunt aansluiten. Cartman verzint een prachtig foute backstory voor je, want elke superheld heeft natuurlijk een trauma achter de rug waardoor zijn superkrachten verder zijn ontwikkeld of boven kwamen borrelen.

Voorzien van nieuwe outfit en eerste superkrachten in de lair van The Coon: de eerste stappen zijn gezet binnen het team The Coon & Friends.

Tijd om je klasse te kiezen. Later mag je meer powers uitkiezen om je karakter te versterken. Terwijl je door de stad struint om je opdrachten uit te voeren kom je allerlei personen tegen. Via Coonstagram kun je selfies maken met personages die je populair genoeg vinden. Mensen helpen helpt je populariteit omhoog, dus daar ben je aardig zoet mee. Al snel ben je bezig om vrienden van The Coon te helpen met allerlei klusjes, zoals het om zeep helpen van evil clone-superhelden.

Aan de bak

De gevechten in het spel vinden plaats op een grid met vakken. Bepaalde aanvallen hebben alleen effect op het eerste vak voor je neus, andere weer kruisgewijs of op de hele lijn vakken waardoor je meerdere vijanden die achter elkaar staan allemaal een tik op de neus kunt geven. Jij als nieuweling hebt nogal krachtige scheten. Zelfs zo sterk dat je de tijd kunt stilzetten of items kunt herstellen door door de tijd te zappen. Je hebt je powers ook nodig om bepaalde buit te kunnen bemachtigen.

Zodra je een mede-superheld hebt geholpen, heb je er een een vechtmaatje bij. Elke held heeft zo zijn eigen skills: The Human Kite kan bijvoorbeeld teamleden helen.

Zodra je mede-superhelden hebt geholpen helpen ze je bij je gevechten. Die superhelden hebben elk weer eigen speciale superkrachten zoals helen, iedereen tegelijk een mep verkopen of veel health hebben en zo veel rake klappen van tegenstanders opvangen.

De objecten die je verzamelt door onder andere koelkasten, keukenkastjes en lades open te trekken of tegen objecten te slaan zijn nuttig als ingrediënten om items te bouwen. Of je vindt een kek nieuw kledingstuk of een compleet nieuwe superhelden-outfit. Tijdens het verzamelen kun je ook even rustig plaatsnemen op het toilet in het huis waar je op dat moment rondhangt en een minigame spelen.

Met speciale items die je tegenkomt, de artefacts, boost je bepaalde stats van je karakter, of beïnvloed je hoe goed je teamgenoten hun werk doen in gevechten. Bij het levelen krijg je er slots voor die artefacts bij. Je powers upgraden is niet (meer) mogelijk.

Rondstruinen is de moeite waard: de game zit vol met verborgen grappen en items die je kunt gebruiken om handige hulpmiddelen te bouwen.

Conclusie

Een lichtgewicht RPG, maar met genoeg diepgang en leuke, grappige gevechten. Alle hoeken en gaten van de map doorzoeken is een aanrader, want de game zit vol met grappen, puzzels en verzamelobjecten. Het blijft leuk om door South Park te struinen en bekende locaties uit de animatieserie tegen te komen. Je sleurt je een breuk aan de items en hebt genoeg te lachen of te grijnzen door de heerlijke foute humor. Voor fans van de serie of van dit soort humor is het een game waar je een aantal avonden lekker grijnzend zoet mee kan zijn.

(Alieke van Sommeren)

Gaming