Platform: Windows, (binnenkort: Nintendo Switch) / Uitgever & ontwikkelaar: Kongregate / Twirlbound / € 21
De game Pine hebben we wat jaren geleden gespot als project op Kickstarter. Een open world action adventure van een Nederlandse ontwikkelstudio: dat klonk bijzonder interessant.
In de wereld van Albamare zijn de mensen namelijk eens niet degenen met alle touwtjes in handen. Je mag als de jonge Hue op zoek naar een nieuw thuis voor je volk nadat een ramp je dorp in de bergen heeft platgewalst. Je krijgt een nieuw thuis niet in je schoot geworpen, en moet hard aan de bak met onderhandelen, tools maken en vechten.
Als we een sfeervergelijking moeten maken, is dat met de laatste versies van de Zelda-gamereeks. De wereld bevat geheimen, puzzels en verzamelobjecten. Sommige items die je verzamelt zorgen dat je weer energie en gezondheid krijgt. Andere heb je nodig om uitgebreidere wapens en bescherming in elkaar te zetten om je te weren tegen onvriendelijke figuren.
De wereld is bijzonder fraai ogend en de verschillende volkeren zijn mooi vormgegeven. De AI van de game zorgt dat de vijanden zich aanpassen aan jouw speelstijl, maar ook dat de ruziënde volkeren het onderling uitvechten als jij niet in de buurt bent.
Op het technische vlak valt er nog wel wat werk te verzetten. We hadden af en toe last van stevige framedrops en al zwaardvechtend schoten we regelmatig door vijanden heen waardoor je compleet mist.
Begeleid met mooie muziek en vergezichten wilden we lekker door de wereld struinen op ontdekkingstocht, maar de wereld voelt vaak kaal met grootse lege vlaktes zonder bezigheden. De game heeft een zeer leuke eigen smoel en charme, maar meer vulling in de wereld en wat meer afwisseling (waaronder meer verschillende vijanden) is zeer welkom.