Als je je bestanden in de cloud wilt parkeren, is er méér dan alleen maar Dropbox. Er zijn verschillende aanbieders die het beter voor elkaar hebben qua functies, opslagruimte en privacy. Zeker sinds je bij Dropbox maximaal drie apparaten kunt koppelen met een gratis account, zoeken veel gebruikers een alternatief. We bekijken de plus- en minpunten van Dropbox versus andere cloud storage zoals Google Drive.
DropBox is een van de bekendste aanbieders van cloudopslag. Sinds maart 2019 kun je met een gratis Basic-account echter niet meer dan drie apparaten koppelen. Met een enkele pc, smartphone en tablet zit je al aan die limiet. Wil je ook een laptop en andere apparaten koppelen, dan moet je een alternatief voor DropBox zoeken.
Zodra je denkt aan een alternatief voor Dropbox, kom je waarschijnlijk al snel uit bij de usual suspects Microsoft OneDrive, Google Drive of Apples iCloud. Dat klinkt als een verstandige keuze: voor grote bedrijven is cloudstorage één van de producten in hun portfolio en als je toch al een account hebt, krijg je de cloudstorage er meestal tot een bepaalde limiet gratis bij.
Maar kijk ook eens wat meer rond, want er zijn genoeg aanbieders die misschien niet zo’n grote naamsbekendheid hebben, maar toch een erg net en compleet aanbod hebben. Het zijn meestal aanbieders die zich net als Dropbox richten op cloudstorage en de bijbehorende synchronisatiesoftware.
Elke aanbieder legt de nadruk weer ergens anders op: de een focust zich op het samenwerken aan documenten in teams en integratie met office-tools, de ander biedt end-to-end-encryptie en heeft zijn servers in de EU staan – wat vanuit privacyoverwegingen een zwaar argument kan zijn.