Bewaak je huis tijdens de vakantie met de Foscam SD4

Daniel Dupré
1

De Foscam SD4 slimme outdoor camera biedt een resolutie van 4 megapixel, ondersteunt dualband-wifi en heeft 4x optische zoom. De robuuste camera is daarmee geschikt om aan de gevel te hangen zodat je in de gaten kunt houden wie er aan de deur komt – ook als je tijdens de vakantie niet thuis bent.

Nu de vakantieperiode is aangebroken en veel mensen langere tijd weg zijn, biedt de Nederlandse politie tips aan om je huis veilig te houden tegen inbraken. Een van de tips die de politie geeft, is om je huis te voorzien van een of meerdere camera’s. De Foscam SD4 is een slimme outdoor camera die geschikt is om buiten te hangen. De SD4 is de opvolger van de Foscam SD2. Wat beeldkwaliteit betreft is de SD4 een stapje omhoog ten opzichte van zijn voorganger. Die legt beelden vast met 2 megapixel in HD-resolutie, terwijl de SD4 dankzij de 4-megapixelsensor QHD-opnames maakt met een resolutie van 2304×1536. De verschillen met de voorganger houden daarmee op, voor de rest hebben de twee modellen identieke specificaties. Qua uiterlijk zijn de twee camera’s niet van elkaar te onderscheiden. Dankzij een IP66-classificatie kan hij tegen een regenbui.

Foscam SD4

De Foscam SD4 maakt QHD-opnames met een resolutie van 2304×1536 dankzij de ingebouwde 4-megapixelsensor.

Foscam SD4: bevestiging

De Foscam wordt geleverd met voeding, ethernetkabel en een bevestigingsbeugel. In principe is het bevestigen redelijk eenvoudig: met de meegeleverde sticker heb je een sjabloon om te zien waar de vier eveneens meegeleverde schroeven en plugs moeten komen. Je bevestigt de beugel met twee schroeven aan de muur, zet er de camera op en schroeft ten slotte met de twee overige schroeven de camera vast. De SD4 weegt maar liefst 1 kilogram.

Het lastige is wel dat je ook een gat naar binnen moet boren om de gecombineerde voeding-ethernetkabel door de muur te voeren. Omdat die vast aan de camera zit, moet je een gat met een diameter van tenminste 2 cm boren – een flink gat dus. Ook als je van plan bent de camera alleen via wifi te gebruiken, moet de voedingskabel toch door dat gat. De vaste kabel is circa 85 cm lang, dus daar moet je bij het plaatsen rekening mee houden.

Foscam SD4: video opnames

Voor het verbinden van de slimme outdoor camera heb je een account bij Foscam nodig. Daarna kun je met de app op je smartphone inloggen. Met de app scan je dan de QR-code op de camera in en maakt hij verbinding met de camera. Je kunt de Foscam ook via je pc of Mac gebruiken met een webplug-in, of via de Foscam VMS-software. Via de app en de software kun je tal van instellingen maken, zoals de opnametijden, de bewegings- of geluidsdetectie. De software heeft ook persoonsherkenning, zodat er niet telkens een alarm afgaat wanneer er een auto langsrijdt of een kat door het beeld wandelt.

Ontvang gratis informatie en tips over smarthome en meer, schrijf je in voor de nieuwsbrief:

Ontvang elke week het laatste IT-nieuws, de handigste tips en speciale aanbiedingen.

Opnames kun je lokaal opslaan op een microSD-kaart die je in het kaartslot in de camera plaatst, of via de software op je pc of een NAS, als je die hebt. Het is ook mogelijk om de foto’s tegen betaling in de cloud van Foscam te laten opslaan. Dat kost minimaal 4 euro per maand, waarbij 3 dagen video historie opgeslagen wordt, tot 30 euro per maand voor een 24 uurs continue video- opname. Als je per jaar betaalt ben je iets goedkoper uit.

Foscam SD4 – plus- en minpunten

+ goede beeldkwaliteit

+ eenvoudig in gebruik