KPN heeft aangekondigd dochtermerken als Telfort en XS4ALL op te heffen. Die moeten allemaal onder de vlag van het moederschip komen te vallen.
KPN is sinds 1998 al eigen eigenaar van XS4ALL, maar daar merkte je in de praktijk weinig van. De mediaboxen en het aanbod kwamen al wel grotendeels overeen, maar op een aantal vlakken zijn er duidelijke verschillen. Zo scoorden de kwaliteit van XS4ALL bij de provideronderzoeken van de Consumentenbond altijd beter – al is dat sinds het derde kwartaal van 2018 voor glasvezel niet meer zo.
Privacy en zelfcontrole
XS4ALL heeft wel altijd het voortouw getrokken bij aspecten die met privacy te maken hadden, wat bijvoorbeeld duidelijk werd toen Brein The Pirate Bay wilde laten blokkeren. Maar voor een groot deel van de gebruikers was het feit dat je bij XS4ALL een Fritzbox-router van AVM kreeg die je helemaal zelf kon instellen een groot pluspunt tegenover de bijna dicht zittende Experia Box van KPN.
Er werden door de wat meer gevorderde gebruikers allerlei constructies bedacht met routercascades en switches met VLAN’s om het internetverkeer bij KPN zelf onder controle te kunnen krijgen wat firewall en portforwarding betreft en ook de mediaboxen via dezelfde netwerkkabel te kunnen laten lopen. Dat hoefde bij XS4ALL niet met de meegeleverde router.
Daarnaast is XS4ALL veel opener in het delen van de inloggegevens, zodat je makkelijk hardware van eigen keuze op de internetverbinding kunt aansluiten. KPN blijft daar moeilijk over doen. De Europese wetgeving daarover is al wel geregeld, maar dat moet op nationaal niveau nog gebeuren. Dan moet er volledige keuzevrijheid wat betreft routers bij alle providers zijn.
Voor een deel zijn er de afgelopen al dingen gewijzigd bij XS4ALL richting KPN. Je kon bij een aantal pakketten van XS4ALL bijvoorbeeld gratis een Spoty Premium-account krijgen. Daar moet je nu, net als bij KPN, gewoon voor betalen – ook al krijg je dan, net als bij KPN, een euro korting op de reguliere prijs.
Protesten
XS4ALL reageerde op de dag van deze bekendmaking meteen met een mail naar zijn abonnees met daarin de mededeling “We vinden het heel belangrijk om u te laten weten dat er niets voor u verandert. U kunt van ons de service blijven verwachten die u van ons gewend bent. Als er in de toekomst iets verandert, dan ontvangt u daarover natuurlijk persoonlijk bericht.”
Dat geeft echter geen zekerheid dat er daadwerkelijk niets gaat veranderen. De protesten tegen het laten opgaan van XS4ALL in KPN zijn inmiddels dan ook in volle gang. Je kunt een online petitie invullen, maar de vraag is natuurlijk of dat wat gaat helpen.