De afgelopen dagen heb je zeer waarschijnlijk met ze gecommuniceerd via Google, Alexa, Siri of een chatbox op een website; een bot. Maar wat zijn ze eigenlijk en hoe werken ze? En zijn ze wel veilig om mee te communiceren?
Wat zijn bots?
Bots zijn geautomatiseerde computerprogramma’s die werkzaamheden uitvoeren die vaak tijdrovend en tijdsintensief zijn. Denk bijvoorbeeld aan klantenservice werkzaamheden of het scannen van een website. Bots zijn heel geschikt voor dit soort werkzaamheden, zo geschikt zelfs dat bijna de helft van het internetverkeer bestaat uit communicatie met een bot.
Er zijn helaas ook een heleboel bots die kwaadaardige bedoelingen hebben en gebruikt worden om bijvoorbeeld malware te installeren. Het is dus belangrijk dat je een goede van een kwaadaardige bot kunt onderscheiden.
Je kunt je bijvoorbeeld beschermen tegen kwaadaardige bots door het door het gebruik van een VPN. Met een VPN kun jij jouw privacy beter beschermen.
Wil je meer weten over wat een VPN kan doen voor jou, bezoek dan de Wat is een VPN pagina van ExpressVPN.
Hoe werken bots?
Bots zijn opgebouwd uit een set van algoritmes. Deze algoritmes zorgen ervoor dat de bot zijn werkzaamheden kan uitvoeren. Bots worden altijd ingeregeld en gecontroleerd door een persoon, zodra er opdrachten worden gegeven kan de bot zelfstandig opereren.
De meeste bots werken samen op een netwerk. Hierdoor kunnen ze met elkaar communiceren door bijvoorbeeld gebruik te maken van internet-based-services zoals instant messaging of Internet Relay Chat.
Waarom wordt er gebruik gemaakt van bots?
Bots besparen tijd en geld. Dat is de belangrijkste reden om gebruik van ze te maken. Hierdoor komen er middelen beschikbaar die gebruikt kunnen worden voor andere doeleinden. Bots zijn ook volledig in te stellen en kunnen terugkerende taken 24 uur per dag, 7 dagen per week uitvoeren.
Bots zijn ook zeer aanpasbaar, multifunctioneel en 24/7 beschikbaar. Ze kunnen ook massaal worden ingezet, zodat websites met weinig moeite grote aantallen mensen kunnen bereiken.
Ondanks het feit dat bots zeer nuttig kunnen zijn, zijn ze niet geschikt voor alle taken. Zo zijn ze minder geschikt voor taken die precisie vereisen. Vaak interpreteren ze de bedoeling van deze meer specifieke taken verkeerd wat leidt tot frustratie.
Wat voor soorten bots zijn er?
Er zijn verschillende soorten bots. Het hangt er vanaf hoe ze geprogrammeerd zijn of ze als goedaardig of kwaadaardig bestempeld kunnen worden.
Goede bots
Hoewel er onduidelijkheid kan bestaan over wat een “goede” bot is, zijn ze over het algemeen ontworpen om internetgebruikers te helpen of een nuttige service te bieden die vaak niet mogelijk zou zijn met alleen menselijke inspanningen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende die je kunt tegenkomen.
Chatbots: Simuleren menselijke gesprekken en reageren op simpele vragen
Webcrawlers of spinnen: scannen en indexeren pagina’s op zoekmachines
Monitorbots: Het monitoren van de status van een website
Winkelbots: Zoeken naar de beste prijs voor een product of dienst online
Marketingbots: Zoeken naar trending zoekwoorden, klantrecensies etc.
Kwaadaardige bots
Kwaadaardige bots kunnen worden gebruikt om spam te verzenden, financiële gegevens te stelen en deel te nemen aan vele andere kwaadaardige activiteiten. We behandelen er een paar in het kort
DDoS-bots: Enorme stortvloed aan verkeer om een website te ontregelen
Spambots: Verzamelen van e-mailadressen op contactpagina’s
Credential stuffing-bots: Gebruiken van gelekte wachtwoorden op andere websites
Webscraping-bots: Kopieren van enorme hoeveelheden gegevens van een websites
Voorraadbots: Toevoegen van producten aan een winkelmandje zonder het aankoopproces af te ronden. Hierdoor lijkt het product niet op voorraad waardoor de klant uitwijkt naar een concurrent.
Moeten we ons zorgen maken om bots?
Er zijn situaties waarin bots een websitebezoeker kunnen beïnvloeden, maar dit is vaak meer hinderlijk dan dat het gevaarlijk is. Denk aan de voortdurende pop-ups van chatgesprekken. Het meeste gevaar gaat uit naar bedrijven waarvan de websites kunnen worden beïnvloed.
En als het om spambots gaat, is het handig om te weten hoe je valse berichten, links en e-mails kunt herkennen, zodat je je kunt beschermen tegen de malware die ze verspreiden.
Hoe weet je dat je met een bot praat?
Naarmate bots geavanceerder worden, wordt het steeds moeilijker om te weten of je interactie hebt met een echt persoon of een algoritme. Dit is misschien geen groot probleem als het gaat om het gebruik van de chatbot voor de klantenservice van een website, maar de implicaties zijn groter op bijvoorbeeld sociale-mediasites of dating-apps.
Hier zijn enkele basisstappen die u kunt nemen om te controleren of u met een bot communiceert.
- Het controleren van hun profielfoto is een goed begin. Bots gebruiken vaak foto’s die uit andere bronnen zijn gehaald, zoals stockfoto’s of legitieme profielen. Voer een omgekeerde afbeelding zoekopdracht uit om veilig te zijn.
- Bots zijn vaak beperkt qua taal. Stel ze vragen als: “Wat is je favoriete ontbijt?”. Dit zal de meeste bots verwarren, omdat ze niet zijn geprogrammeerd om dit soort vragen te beantwoorden.
- Let op wat ze posten. Bots zullen vaak dezelfde dingen keer op keer posten. Als iemand commentaar geeft op de post van een bot, zal de bot ook vaak niet reageren.
Hoewel deze tips nuttig zijn voor veel van de bots die online ziet, maakt de voortdurende vooruitgang in AI het moeilijk om het verschil te zien tussen echte mensen en bots.
Hoe kun je je beschermen tegen kwaadaardige bots?
Bedrijven zijn het belangrijkste doelwit voor kwaadaardige bots. Gecoördineerde botaanvallen kunnen bedrijfsservers platleggen, services verstoren en de omzet beïnvloeden. Gelukkig kunnen bedrijven zichzelf beschermen met bedrijfssoftware. Deze tools zijn in staat om de goede bots van de slechte te scheiden, ze te blokkeren en goede bots binnen te laten.
Als consument kun je je ook beschermen tegen kwaadaardige bots, bijvoorbeeld door het gebruik van een VPN. Wat een VPN is en hoe je deze kan beschermen kun je lezen op de website van ExpressVPN, Wat is een VPN?