Wat is de functie van een domeinnaam?
Elke website heeft een domeinnaam en dat is natuurlijk al een belangrijke functie. Zonder naam is het niet mogelijk om je website online te zetten. Overigens is er naast een domeinnaam ook nog hosting nodig om iedereen toegang te bieden tot je website. Naast de praktische functionaliteit, heeft een domeinnaam nog meer functies. Ontdek hier welke dat zijn en waarom de keuze van een domeinnaam belangrijk is.
Registratie in DNS
De naam van je domein is een naam in het Domain Name System ofwel DNS. Dit is het naamgevingssysteem waarmee onder meer webservers zijn te identificeren. Het is te zien als een ouderwets telefoonboek, waarin namen van personen gekoppeld zijn aan een telefoonnummer. Elke website heeft de beschikking over een eigen IP-adres. Het is natuurlijk heel lastig om elk IP-adres te onthouden. Daarom is er een domeinnaam aan gekoppeld die uiteraard veel simpeler is om te onthouden. Elke domeinnaam is dan ook uniek en het is altijd mogelijk om te checken of een naam van een domein nog vrij is. Jouw domein is als het ware jouw webadres.
Online identiteit en herkenbaarheid
Een domeinnaam is uniek en staat daarom ook voor de online identiteit van je website. Het is bij de keuze van een naam van belang om daarmee rekening te houden. Bijvoorbeeld door niet voor een hele lange en ingewikkelde naam te kiezen die mensen niet onthouden. Het is beter om voor een korte, pakkende en herkenbare domeinnaam te kiezen. De extensie achter de naam, zoals .nl of .eu is vrij te kiezen. Doe je zaken in Nederland en in Duitsland? Dan is het ook handig om .de naast .nl als extensie voor je domeinnaam te registreren.
Invloed op online marketing
Je domeinnaam is ook in te zetten om marketinggerichte activiteiten te ondernemen. Bijvoorbeeld door een campagne op sociale media te starten waarin je naar de homepage van je website linkt.
(dit is een samenwerking)
“Het is beter om voor een korte, pakkende en herkenbare domeinnaam te kiezen. De extensie achter de naam, zoals .nl of .eu is vrij te kiezen.”
Ik heb laatst een “voorstel-bericht” rondgestuurd aan de bezitters van de vijf domeinen voor wie ik verkeerd geadresseerde berichten ontvangen heb. Er moet minstens een zesde zijn, maar dat heb ik nog niet ontdekt.
Waarmee ik wil zeggen: kijk niet slechts of jouw eerste keus nog vrij is, maar kies een combinatie die bovendien voor jouzelf (MailChimp, drukwerk) goed te onthouden is, en die anderen niet op het verkeerde been zet.