In toenemende mate worden er gratis apps gelanceerd met functies die je later gaat bijbetalen. Goede zaak of schijnvertoning ?
In-app winkelen op de App Store. In het verleden fungeerde software heel eenvoudig : de gebruiker kocht een cd-rom ter kennismaking of later een download in ruil voor geld en het product werd op de computer geïnstalleerd. Daarna kon je de applicatie of het spel te gebruiken zonder verdere beperkingen.
Vandaag is dat op iOS, Android en in toenemende mate ook op Mac en PC anders: aanbiedingen van nieuwe programma’s nemen steeds vaker de vorm aan van “freemium”-titels. De download en de basisfuncties zijn gratis en als je meer wilt moet je betalen – vaak meerdere keren.
Hierover is een felle discussie uitgebroken vooral in de iOS App Store. Voorstanders zien het nut ervan in omdat je gratis een onbekende game of tool kunt uitproberen. Tegenstanders willen liever het (iets grotere) bedrag te betalen om bijvoorbeeld een complete game te hebben in plaats van herhaaldelijk kleine bedragen, want je betaalt je blauw aan sommige providers die daarmee een fortuin verdienen.
Maar wie heeft er gelijk?
Ik hoor je graag!