Volkswagen ontwikkelt eigen ‘VW OS’, geen Android Automotive

Marco den Teuling
0

Google en Apple proberen ook in de auto een centrale plek in te nemen, bijvoorbeeld via Android Auto en CarPlay. Met Android Automotive gaat Google voor Volkswagen een stap te ver, reden voor het bedrijf om een eigen ”VW OS’ te ontwikkelen.

Het vertrouwde infotainmentsysteem in de auto, al dan niet met ondersteuning voor Android Auto of Apple CarPlay, stoot op zijn grenzen en mag wel gemoderniseerd worden. Dat wordt ook door autofabrikanten onderkend. Google biedt met Android Automotive een framework voor het infotainmentsysteem en sommige fabrikanten zoals General Motors zien hier wel iets in. Het systeem stoot echter ook op bezwaren bij autofabrikanten omdat ze Google hiermee toegang tot (de data van) het voertuig geven. Volkswagen kondigde al eerder aan dit niet te doen. Android Auto blijft men wel ondersteunen, net als Apple CarPlay, omdat die systemen op de smartphone van de gebruiker draaien.

Android Automotive met Google Maps zal door GM worden gebruikt in 2021 (conceptafbeelding).

Volkswagen werkt nu aan een eigen besturingssysteem dat vanaf 2025 in auto’s van het concern moet worden ingezet. Daaronder vallen de merken Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bugatti, Lamborghini, Bentley, MAN, Scania, Neoplan, Ducati en natuurlijk VW. De werktitel van het systeem is VW OS.  Als basis wordt weliswaar het Android Open Source Project gebruikt, maar dan sterk aangepast en geschikt gemaakt voor in de auto. Hierdoor is het misschien ook mogelijk te profiteren van het app-ecosysteem van Android. Er zullen tot 10.000 mensen aan het project werken en ook Microsoft is erbij betrokken.

Als een van de grootste autofabrikanten heeft Volkswagen ook de middelen en marktpositie om een dergelijk systeem te ontwikkelen. Voor kleinere fabrikanten is zo’n branchevreemd project eigenlijk ondoenlijk, maar mogelijk is samenwerking met VW op dit gebied mogelijk. Andere fabrikanten zoals Volvo, GM en Renault Nissan Mitsubishi hebben al partnerschappen met Google. Als een van de redenen om  niet voor Android Automotive te kiezen liet Volkswagen doorschemeren dat Google te veel data wil. In een interview zei VW’s Christian Senger: “you also have to open up all the car’s sensor data [to Google], and when I say all, it really is all sensor data”.

Volkswagen OS

Ook op andere punten zijn autofabrikanten druk bezig met het ontwikkelen van hun eigen diensten en alternatieven, zoals de spraakassistenten (met cloudkoppeling) in de nieuwste systemen van Mercedes en BMW. Software gaat de komende jaren nog belangrijker worden in de auto en Volkswagens OS kan hierbij een interessante rol gaan spelen.

Lees uitgebreide achtergrondinfo en reviews in c't magazine. Nieuwste uitgave: c’t 11/2024

Meer over

Google

Deel dit artikel

Marco den Teuling
Marco den TeulingHad als eerste eigen computer ooit een 16-bit systeem, waar van de 48 kilobyte toch echt niet ‘genoeg voor iedereen’ was. Sleutelt graag aan pc’s, van de hardware tot het uitpluizen van de BIOS-instellingen. Vindt ‘Software as a Service’ een onbedoeld ironische naamgeving.

Lees ook

Pak jouw magazine moment met c’t

Ben je geïnteresseerd in de nieuwste trends en ontwikkelingen in de IT-wereld? Zoek je betrouwbare, onafhankelijke informatie? Dan is c’t magazine hét...

Een VPN vanaf 1,99 euro p/m met deze Surfshark aanbieding

Een VPN is een handig hulpmiddel voor meer online privacy, toegang tot content die geografisch geblokkeerd is, en veiliger internetgebruik. Een VPN-di...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er