Nadat Valve enige producten in samenwerking met HTC heeft uitgebracht, heeft het bedrijf recent zijn eigen Virtual Reality-headset aangekondigd, de Valve Index. Het bedrijf heeft nu enkele details vrijgegeven.
De headset bevat twee LCD-schermen met elk een resolutie van 1440 × 1600 pixels. Volgens Valve schakelen de schermen sneller dan die van concurrentie, wat het typische lcd nalichten moet verminderen. De displays hebben refreshrates van 80, 90 of 120 Hz. 144 hertz zou ook mogelijk moeten zijn, maar is nu nog ‘experimenteel’.
Valve besteedt veel aandacht aan de lenzen. Deze kunnen niet alleen worden aangepast aan de afstand tussen de pupillen (58 tot 70 mm) maar ook de afstand tussen het oog en de lens kan worden ingesteld. Dit moet voor een gezichtsveld zorgen dat 20 graden groter is in vergelijking tot de HTC Vive.
In plaats van gebruikelijke koptelefoons is de headset voorzien van ‘ultra-nearfield flat panel speakers’. Dit zijn kleine luidsprekers die op kleine afstand tot het oor staan en voor een natuurlijkere geluidservaring moeten zorgen. Als je dit niet prettig vindt, is het ook mogelijk om een koptelefoon aan te sluiten via een jack-plug.
Waar de bril niet veel verschilt van het bestaande aanbod, is het bij de controllers een ander verhaal. Valve introduceert zijn zelfontwikkelde Knuckels handcontrollers. Deze beschikken over een capacitieve greep die de positie van alle individuele vingers herkent. Dat is vooralsnog uniek. Andere sets herkennen hooguit de duim en de wijsvinger.
De Valve Index kan vanaf 19 uur vanavond (1 mei 2019) worden voorbesteld. Het hele pakket (headset, twee Knuckels-controllers, twee Lighthouse 2.0 basisstations) kost 1079 euro, voor 799 heb je de headset en de Knuckels, de losse headset kost 539 euro. Valve zal de bestellingen vanaf 28 juni gaan leveren.
(Jan-Keno Janssen)