Het sociale netwerk Diaspora komt in handen van de community. Dat maakten de vier oprichters van het netwerk gisteren in een speciale blogposting bekend. Twee jaar geleden lanceerden vier studenten van de New York University het netwerk Diaspora als alternatief voor de hongerige dataverzamelaar Facebook. Via een Kickstarter-campagne wisten de oprichters een bedrag van 200.000 dollar bij elkaar te krijgen voor de oprichting van het sociale netwerk.
De overgang naar een community-project moet stapsgewijs verlopen. Om de openbaarmaking zonder al te veel problemen te laten verlopen, wordt de activiteiten-tracker voor de ontwikkelaars opengesteld die aan het project willen meewerken. Andere maatregelen zullen binnenkort volgen.
Diaspora volgt technisch gezien een andere lijn dan Facebook: iedereen kan een server, Pod genoemd, beheren. Uitvalbestendigheid en gegevensbescherming moeten door het verdeelde gegevensbeheer verhoogd worden. De controle over persoonlijke data blijft bovendien bij de gebruiker. O contact met andere gebruikers op te bouwen, moet je diens adres weten
Het lijkt erop dat juist deze databeveiliging ervoor zorgt dat Diaspora nog niet echt een succes is geworden. Bij Facebook en Google+ is het eenvoudiger om je vrienden- en bekendenkring uit te breiden. Sinds de oprichting van Diaspora is het de makers nog niet gelukt om het aantal leden boven het kritieke aantal te krijgen dat nodig is om van het concept een succes te maken. Diaspora heeft op het moment van schrijven naar schatting wereldwijd 381.649 gebruikers die voor 1.856.969 connecties zorgen.