De Duitse ontwikkelaar Stefan Welker heeft een virtual-reality-bril gemaakt met een Android-smartphone als basis. De telefoon wordt gebruikt als display en headtracker. Ook de VR-software draait op de smartphone.
Er is nog geen SDK, maar Welker heeft op zijn website twee Android-programmapakketten gepubliceerd om de shooter-klassieker Quake 2 naar de virtuele werkelijkheid te brengen. Het eerste pakket zorgt voor het uitlezen van de sensoren van de smartphone (waarschijnlijk gyroscoop, magnetometer en versnellingssensor). Het tweede is een aangepaste versie van het opensource Quake 2 met shareware-levels.
[youtube url = “http://www.youtube.com/embed/-n1nr9C6JMk”]
Je kunt in de game rondkijken door met je hoofd te bewegen. Volgens Welker reageert de headtracker zonder merkbare vertragingen. De game moet op een Galaxy Nexus al met 60 frames per seconde werken. Je bedient het spel met een tweede telefoon of met een Bluetooth-controller als de Snakebyte idroid:con. Vooralsnog werkt de Dive-bril met Googles Nexus 4 en 7 en Galaxy Nexus en de Samsung Galaxy S3. Root-toegang is niet nodig.
Het smartphone-display laat het beeld voor het linker en het rechter oog naast elkaar zien. Met twee lenzen wordt de weergave vergroot. Dat is hetzelfde principe als bij de VR-bril Oculus Rift, waar we in c’t 7-8 uitgebreid aandacht aan zullen besteden. Een belangrijk verschil is wel dat de Dive-bril helemaal draadloos werkt, terwijl de Rift met usb-, video- en netwerkkabels verbonden moet worden.
De behuizing van de Dive-bril heeft Welker met een 3D-printer gemaakt. De benodigde data zijn op zijn site als STL-bestand te downloaden. Als je de behuizing geprint hebt, heb je behalve een geschikte smartphone allen nog de juiste lenzen nodig. Ook die wil Welker binnenkort via zijn site verkopen. Bovendien heeft hij een commerciële versie van de bril in de planning. Die moet vanaf augustus onder de naam Durovis Dive op de markt gezet worden. Je kunt het apparaat nu al voorbestellen.