Radar voor de fiets

Redactie
0

Garmin brengt in het derde kwartaal het naar eigen zeggen allereerste radarsysteem voor fietsers op de markt. Het moet de fietser voor achterop komende voertuigen vanaf een afstand van 140 meter waarschuwen en zo sportfietsers meer veiligheid geven.

Het apparaat is zowel los met eigen display-unit als in combinatie met bepaalde fietscomputers van Garmin te gebruiken. De radarmodule is in een achterlicht geïntegreerd en moet maximaal acht achterop komende voertuigen kunnen herkennen. Op het display verschijnt dan hun afstand en een risiconiveau. De helderheid van het achterlicht wordt automatisch verhoogd om de automobilisten te waarschuwen dat er een fietser voor ze rijdt.

De techniek achter de fietsradar komt niet van Garmin, maar is een doorontwikkeling van het nooit verschenen ‘Backtracker’-systeem van iKubu. Deze start-up had in de herfst van 2014 vergeefs geprobeerd circa 200.000 dollar via crowdfunding op te halen. Garmin nam in januari 2015 de techniek en een groot deel van het personeel over. De kit van display-unit en achterlicht moet ongeveer 300 euro gaan kosten. Als je al een geschikte fietscomputer hebt, (op het moment een Edge 520 of Edge 1000), heb je alleen het radar-achterlicht van 200 euro nodig. De apparaten worden draadloos gekoppeld, waarbij Garmin het ANT+-protocol gebruikt; Backtracker werkte met het concurrerende Bluetooth Smart.

De radar is onderdeel van de nieuwe productlijn Varia. In deze lijn wordt vanaf het derde kwartaal ook een slimme fietsverlichting op de markt gebracht. Het voor- en achterlicht daarvan passen automatisch hun helderheid aan wanneer ze aan een geschikte fietscomputer (eveneens via ANT+) gekoppeld zijn, die de juiste sensor bevat, zoals de Edge 100. De intelligente fietsverlichting kan met name de snelheidsgegevens van de fietscomputer gebruiken om de lichtbundel aan te passen.. Bij een laag tempo verlicht de schijnwerper met een brede bundel een korte afstand en met toenemende snelheid wordt de kegel smaller en de afstand groter.

Het Varia-achterlicht functioneert daarentegen als een soort remlicht: als je langzamer rijdt, wordt het feller om een achterligger te waarschuwen. De fietsverlichting is ook los te gebruiken, je kunt de lampen ook handmatig aan- en uitzetten. De gebruiksduur van de accu’s ligt volgens de fabrikant op minstens 2,5 uur voor het voorlicht en 4 uur voor het achterlicht. Daarna moeten de accu’s 6 respectievelijk 2 uur lang opgeladen worden.

De Varia-voorlamp zal los 200 euro kosten, de achterlamp bijna 70 euro. Als bundel moet je op 300 euro rekenen. Daar zit dan nog een afstandsbediening voor op het stuur bij die los 50 euro kost.

Garmins radarsysteem voor de fiets bestaat uit een achterlicht met geïntegreerde radar (rechts) en een display-unit.

Garmins radarsysteem voor de fiets bestaat uit een achterlicht met geïntegreerde radar (rechts) en een display-unit.

Deel dit artikel

Lees ook

Google Stadia: cloud-gaming via de browser op elk apparaat

Met een klik op een link een nieuwe game starten in 4K-resolutie met 60 fps: zo gaan we binnenkort gamen via Google Stadia, het cloudgebaseerde gamepl...

Consument benadeeld door onduidelijkheid vrije routerkeuze

De consument trekt aan het kortste eind door de discussie over definities bij het recht op vrije routerkeuze. Wat is nu eigenlijk het probleem en waar...

0 Praat mee

avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er