Twee Amerikaanse start-ups willen over tien jaar lijnvluchten gaan uitvoeren met elektrisch aangedreven vliegtuigen. Daar zijn er nog wel grote stappen in de ontwikkeling van de accutechniek voor nodig.
Het bedrijf Zunum Aero, waar Boeing en luchtvaartmaatschappij JetBlue achter zitten, wil in het begin van de jaren 2020 met elektrische vluchten vanaf regionale luchthavens in de VS starten. Het bedrijf Wright Electric heeft vergelijkbare plannen. En ook Siemens en Boeing zelf tonen zich geïnteresseerd in dit onderwerp, aldus een bericht in Technology Review. Zunum en Wright gaan uit van ontwikkelingen in de accutechnologie. Tegenwoordig lijken elektrische twee- of vierpersoons vliegtuigjes al realistisch. Maar vliegtuigen voor 50 personen en meer zijn toch een wat grotere uitdaging. Zonnecellen zetten hierbij nauwelijks zoden aan de dijk. Ze werden wel gebruikt om de Solar Impulse 2 een rondje rond de aarde te laten vliegen, maar voor grotere vliegtuigen zijn ze in de praktijk ongeschikt.
Nog geen grote ontwikkelingen
Realistisch gezien zijn er gewoon betere accu’s nodig om vliegtuigen puur op elektrische kracht te laten opstijgen. Grote ontwikkelingen laten evenwel nog op zich wachten en wanneer daar weer vaart in komt, is nog onzeker. Als er geen echte doorbraken komen, zullen Zunum en Wright gedwongen zijn met hybride technieken te werken. Die zullen maar een deel van de door hen beloofde voordelen kunnen bieden.