Meerdere webwinkels verkopen harde schijven van Seagate met gemanipuleerde SMART-gegevens. Ze verkopen de schijven als nieuw, maar dat zijn ze niet. Bovendien is de garantie meestal al lang verlopen.
Op de hoogte blijven van al het IT-nieuws?
Schrijf je in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief van c’t magazine:
Valse SMART-gegevens bij Seagate harde schijven
Voor zijn NAS kocht een lezer begin januari twee Seagate Exos harde schijven met de modelaanduiding ST14000NM005G bij een Duitse online verkoper. Toen hij deze 14TB-schijven uitpakte, zag hij wat kleine beschadigingen aan de behuizing, maar hij stond er verder niet bij stil. De SMART-waarden waren normaal, de SMART-tests werden goed doorlopen, er waren geen fouten.
Na een paar dagen controleerde hij de schijven opnieuw met smartmontools, maar dit keer met een optie die nog meer diagnostische gegevens oplevert. Seagate verzamelt zogenaamde FARM-waarden (Field Accessible Reliability Metrics) voor zijn serverschijven, die NAS-apparaten van Synology ook analyseren. Volgens deze gegevens hadden de schijven al respectievelijk 10.000 en 15.000 bedrijfsuren gedraaid.
Hij klaagde over de schijven en bestelde vervangende schijven bij een andere verkoper, dit keer het ST16000NM001G-model met 16 TB. Ook hier vond hij minimale tekenen van slijtage op de behuizing. Maar erger nog: volgens smartmontools hadden deze schijven al 22.000 uur gedraaid.
Geen garantie
Volgens de garantieaanvraag bij Seagate zijn alle vier de schijven OEM-versies, die alleen onder de wettelijke garantie van de verkoper vallen en niet onder de vijfjarige garantie van de fabrikant. Geen van beide verkopers had hierop gewezen.
In beide gevallen werden de schijven door de verkopers als nieuw vermeld en lag de prijs op het gebruikelijke niveau voor deze modellen. De harde schijven waren niet gereviseerd door Seagate zelf, want de fabrikant verkoopt die als Factory Recertified en met een speciale groene sticker.
Desgevraagd bevestigde Seagate dat SMART-waarden van harde schijven gereset kunnen worden en dat de werkelijke runtimes in de FARM-waarden waarschijnlijk correct zijn. Het bedrijf kon geen verdere informatie geven over aan wie deze schijven verkocht zijn, ook om redenen van gegevensbescherming. Waarschijnlijk gaat het om gebruikte partijen uit datacenters, die vervolgens zijn gereset en als nieuw en goedkoop zijn verkocht aan winkels.
Op de hoogte blijven van al het IT-nieuws?
Schrijf je in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief van c’t magazine:
Slachtoffers in Duitsland en Nederland
Na een bericht over deze manipulaties op de site van onze Duitse c’t-collega’s kwamen daarop ongeveer 50 e-mails binnen van lezers. Getroffen zijn Exos-modellen met 12 (modelnummers ST12000NM0127 en ST12000NM0558), 14 (ST14000NM001G), 16 (ST16000NM000J en ST16000NM001G) en 18 TB (ST18000NM000J), waaronder een NAS-schijf uit de Ironwolf Pro-serie. Nadat deze berichten ook in Nederland bekend werden, meldden Nederlandse gebruikers dat ze hetzelfde ontdekten bij Seagate-schijven van verschillende Nederlandse webwinkels. Ook Belgische webwinkels zouden partijen van deze schijven kunnen hebben.
De Seagate-garantiecontrole leverde negatieve resultaten op voor bijna alle schijven in willekeurige steekproeven; met het advies om contact op te nemen met de verkoper. De garantieperiode voor één schijf eindigde medio 2026 – veel te kort voor een recent aangeschafte schijf. Af en toe verscheen de melding dat de harde schijf oorspronkelijk was verkocht als onderdeel van een groter systeem – in dat geval is ook glashelder dat de schijf niet nieuw is.
Veel van deze schijven zijn waarschijnlijk verkocht als zogenaamde OEM-goederen zonder fabrieksgarantie. Alleen de wettelijke garantieverplichting van de verkoper is hierop van toepassing. Hoewel veel dealers OEM-goederen terugnemen, geven ze aan geen harde schijven met volledige garantie te kunnen leveren die uitdrukkelijk bedoeld zijn voor de detailhandel. We hebben nog niet kunnen achterhalen waarom dit zo is. Fabrikanten beweren dat dergelijke producten verkrijgbaar zijn via erkende distributeurs (tussenhandel). Sommige winkels beweren echter dat dit niet het geval is.
Wat kun je doen?
We raden aan om een klacht over de betreffende schijven in te dienen bij de betreffende winkel met verwijzing naar de situatie. Naar onze mening zouden alle winkeliers ook moeten kunnen nagaan aan wie ze een gebruikte harde schijf als nieuw hebben verkocht en op eigen initiatief moeten aanbieden deze terug te nemen.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen bij het kopen van een harde schijf, kun je rechtstreeks bij de fabrikant kopen, maar dan betaal je meestal hogere prijzen. De fabrikanten noemen ook een aantal officiële dealers. Bij Western Digital moet je eerst het juiste land selecteren, terwijl je bij Seagate en Toshiba meteen een lijst van Nederlandse dealers krijgt.
Maar zelfs als je de schijven bij een officiële dealer koopt, kun je er nog steeds intrappen: vijf van de door lezers genoemde dealers staan ook op de lijst van Seagate. We raden je daarom aan om direct na aankoop het serienummer te checken en de garantie te controleren om te zien of de schijven OEM zijn of dat ze al een tijdje op de markt zijn.
De garantie controleren
Western Digital garantie controleren
Officiële reactie Seagate
We ontvingen van Seagate de volgende reactie op deze situatie:
“We take this matter very seriously and are conducting a thorough investigation. As per the earlier statement, Seagate did not sell or distribute these drives to resellers. While we cannot share specific details of this ongoing investigation, we suspect these drives were new products that Seagate sold to customers who later sold them on the used market. In this instance, we believe that somewhere in the used market supply chain, the drives were remarketed and resold as new. We recommend that resellers purchase drives from Seagate authorized distribution partners, as purchasing from Seagate-authorized distributors is the best way resellers, and consequently, their end customers can be sure of the authenticity of Seagate products.
Seagate processes are in place to investigate these types of cases, with teams working proactively with our resellers to take corrective action when necessary. Our security team also regularly collaborates with local authorities to take necessary actions. Many investigations are initiated based on anonymous tips, and reports from partners and customers. Measures we have implemented are intended to protect Seagate partners and end customers in an increasingly global marketplace.
We encourage anyone who suspects that they received a used drive marketed as new to help the investigation by reporting it to us directly at [email protected]. Additionally, customers who question whether the products they purchased are as advertised by sellers, can access our warranty-checking tool. The warranty checker can be found at https://www.seagate.com/support/warranty-and-replacements/. Suspect drives and/or sellers can also be reported anonymously through our ethics hotline: https://secure.ethicspoint.com/domain/media/en/gui/38559/index.html
We are grateful for the trust our customers place in us and are committed to doing everything possible to uphold that trust.”
Op de hoogte blijven van al het IT-nieuws?
Schrijf je in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief van c’t magazine:
Hallo, Ik heb gisteren de Seagate IronWolf schijven in mijn QNAP NAS gecheckt Hier staat hoe je dat in een QNAP kunt controleren. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2285392?data%5Bfilter_keywords%5D=qnap De draaiuren van mijn schijven lijken te klopen. [~] # smartctl -a /dev/sda -d sat |grep -i “power_on” 9 Power_On_Hours 0x0032 089 089 000 Old_age Always – 10349 [~] # smartctl -a /dev/sda -d sat -l farm | grep -i “power on hours” Power on Hours: 10350 Spindle Power on Hours: 10349 [~] # smartctl -a /dev/sdb -d sat |grep -i “power_on” 9 Power_On_Hours 0x0032 089 089 000 Old_age Always – 10344 [~] # smartctl -a… Lees verder »
*Zucht* nu refereer je naar de SMART waarden die dus gereset zijn bij dit soort schijven…
https://www.reddit.com/r/homelab/comments/1idqjgp/what_is_farm_app_to_check_hdd/?rdt=63331
I
Je moet juist de FARM data uitlezen.