Verschillende oud-medewerkers van onder andere Google en Facebook willen met wetenschappers de strijd aangaan tegen techverslaving. Die ontstaat door sociale media en de huidige technologie. Volgens de drijvende krachten achter de non-profit organisatie proberen techbedrijven en sociale media continu de aandacht en tijd van mensen op te eisen. Daar spitsen zij hun producten op toe.
De oud-topman van Facebook waarschuwde vorig jaar al voor sociale media met hun ‘dopamine feedbackloops‘. Sociale media veranderen hoe mensen met elkaar omgaan en ondermijnen volgens hem de samenhang in de maatschappij. Facebook en Google verdienen geld met het vasthouden van de aandacht en ontwerpen hun apps zo dat stoppen lastig is. Via Facebook kun je oneindig blijven scrollen. YouTube laat continu nieuwe filmpjes laden. En geeft suggesties om je langer op de site of app te laten hangen.
Informeren
De non-profit organisatie Humanetech wil zijn campagne onder meer richten op techbedrijven om hen hun devices en apps anders te laten ontwerpen. Het moet geen continue wedstrijd om aandacht worden. Bedrijven die winst maken door de verslavende insteek van hun apps zullen niet snel op eigen initiatief aanpassingen doorvoeren. De organisatie wil ook aansturen op beschermende maatregelen voor consumenten via de politieke route en een blueprint bieden voor hoe ‘menselijk’ design een oplossing kan zijn.