Ontwikkelaar van professionele 3D-modeling, animatie en renderingoplossingen, Maxon, heeft een nieuwe versie van zijn Cinebench crossplatform benchmarktool uitgebracht. Deze Release 20 gebruikt dezelfde 3D-engine die Cinema 4D Release 20 (Cinema 4D R20) gebruikt. Met de tool kun je de renderingprestaties van cpu’s op diverse systemen en platforms evalueren.
Cinebench gebruikt geavanceerde algoritmes om een driedimensionale scene op een computer te genereren. De metingen van Cinebench worden voor allerlei verschillende doeleinden gebruikt, zowel in de industrie als door thuisgebruikers. Met de scores van Cinebench kunnen hardware-ontwikkelaars bijvoorbeeld hun producten optimaliseren, of thuisgebruikers hun systeem evalueren. Ook c’t gebruikt de benchmarktool om metingen van hardware te verrichten.
Cinebench R20 gebruikt een veel grotere en complexere testscène dan de vorige versie, R15. De nieuwe scène kost volgens het bedrijf acht keer zoveel rekenkracht om te renderen. De test gebruikt ook ongeveer vier keer zoveel geheugen. De nieuwe Cinebench beoordeelt diverse rendering architecturen, waaronder Intels Embree raytracing-technologie. De nieuwe benchmark zou nauwkeurigere resultaten opleveren en hij ondersteunt nieuwe cpu-generaties. Door de zwaardere vereisten kan zo beter beoordeeld worden of een systeem stabiel blijft draaien bij zware cpu-berekeningen en of de koeling bij desktops en notebooks voldoende is zodat de cpu bij zwaardere opgaven ook langdurig kan blijven rekenen.
Cinebench R20 rendert een complexe 3D-scène waarvoor 8 keer zoveel rekenkracht nodig is als bij de vorige R15-versie.
Cinebench Release 20 is gratis beschikbaar in de Microsoft Store en de Apple App Store. De applicatie draait op Windows 7 SP1 64-bit of hoger op Intel of AMD 64-bit cpu’s met SSE3-ondersteuning, of MacOS 10.11.6 of hoger met 64-bits-cpu’s op Intel-gebaseerde Apple Macintosh-systemen met 4 GB werkgeheugen.