Neelie Kroes bezorgd over ‘Do not Track’

Redactie
0

Neelie Kroes, als eurocommisaris verantwoordelijk voor de digitale agenda, heeft scherpe kritiek geleverd op de vertragingen en de ingeslagen weg voor standaardisatie van ‘Do not Track’ (DNT) door het World Wide Web Consortium (W3C). Donderdag liet ze weten dat het werk aan de specificatie volgens haar niet volgens plan verloopt en dat ze zich daar steeds meer zorgen om maakt. Ze zei bang te zijn dat de standaard te sterk verwatert. Er zou nu snel gehandeld moeten worden en consensus komen over een slim DNT-mechanisme.

De Europese Commissie heeft veel hoop gevestigd op DNT, omdat het een manier kan bieden om om te gaan met de strenge Europese cookie-regels. Die vereisen dat gebruikers toestemming moeten geven voor het opslaan van de browser-bestandjes.  Do not Track zou in principe bijvoorbeeld bij adverteerders kunnen aangeven of gebruikers toestemming hebben gegeven voor het gebruik van hun informatie, legde Kroes uit. Maar daarvoor is het wel nodig dat internetters bij het installeren van een browser op zijn minst geïnformeerd worden over het belang van hun keus wat betreft DNT of het mechanisme moet standaard geactiveerd zijn. Het zou bovendien niet mogelijk moeten zijn dat servers de op die manier aangegeven wens van gebruikers negeren. Mogelijkheden om data uit te lezen zonder toestemming van de betrokkenen zouden tot een minimum beperkt moeten worden.

De commissaris legde uit dat wat haar betreft online privacy en online business op elkaar aangewezen zijn. De privacy van internetters zou als een speciale markt met zijn eigen rechten gezien moeten worden, gebaseerd op een eigen juridisch kader en transparantie. Daarom is het volgens haar in het belang van iedereen dat er een duidelijke DNT-standaard komt. Online bedrijven moeten zich bovendien afvragen of ze echt allemaal zelf experts in ‘big data’ moeten worden en wensen, verzoeken en ideeën van gebruikers uit hun digitale sporen moeten zien te achterhalen.

Eerder had een verzoek van de Direct Marketing Association (DMA) bij het W3C voor verbazing gezorgd. Volgens dit verzoek zou marketing bij DNT op de lijst moeten staan van toegestaan gebruik voor derden. Dit leidde tot heftige discussies op een mailinglist van de standaardiseringsorganisatie. De een vroeg nog wat dan de definitie van toegestane marketingactiviteiten wel niet moest zijn, terwijl een ander aangaf er helemaal niets meer van te begrijpen. Een vertegenwoordiger van de Amerikaanse vereniging kwam daarop met de verklaring dat marketing de wereld aandrijft. Het zou net zo Amerikaans zijn als appeltaart en zorgen dat informatie over relevante producten bij de gebruiker komt. DNT zou aan gedrag gerelateerde reclame daarom als een van de belangrijkste waarden van de maatschappij moeten ondersteunen. Als je geen passende reclame wilt krijgen, zou je dat aan moeten geven op een soort bel-me-niet-register voor het internet.

Deel dit artikel

Lees ook

Deze Delta aanbieding voor glasvezel moet voor nieuwe klanten zorgen

Heb jij of wordt er binnenkort glasvezel van Delta bij jou aangelegd? Dan hebben wij goed nieuws voor je. Delta heeft momenteel een leuke aanbieding w...

NordVPN lanceert Saily: een nieuwe wereldwijde eSIM-service

Nord Security, het moederbedrijf van NordVPN, heeft zojuist zijn nieuwste product gelanceerd onder de naam Saily. Dit is een nieuwe wereldwijde eSIM-s...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er