Hebben nieuwe EU-regels bij gadgets en accessoires wel het gewenste effect?

Blog
0

De Europese Unie is de afgelopen tijd druk bezig met meer regelgeving in de technologiesector. Dit heeft niet alleen betrekking op zaken als privacy en gegevensopslag, maar ook op alledaagse producten zoals oplaadkabels voor je mobiele telefoon.



De EU is inmiddels dichtbij een nieuwe wetgeving die fabrikanten van gadgets verplicht om al hun apparatuur met een USB-C oplaadpoort uit te rusten. Dit zou meer standaardisering geven wat ook betekent dat je als consument minder verschillende kabels nodig hebt. Dit scheelt niet alleen in de portemonnee maar is ook gunstig voor het milieu.

In de praktijk zijn fabrikanten als Apple niet enthousiast over de geplande maatregel. In eerst plaats omdat het ze omzet zal kosten, maar wie verder kijkt ziet ook dat de techreus altijd een hele eigen koers heeft gelopen en met innovatie oplossingen komt voor alle producten die het fabriceert. De vraag is dus of dergelijke maatregelen innovatie in de weg zullen staan.

Kees Beckeringh, oprichter van Caalman.com, een webshop gespecialiseerd in telefoonhoesjes en accessoires, houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten:

“Inmiddels levert Apple bij de nieuwste serie iPhone 13 toestellen een lightning naar USB-C kabeltje, maar blijven de iPhones uitgerust met de lightning oplaadpoort” zegt hij. Voor consumenten die al jaren een iPhone hebben ontstaat daarmee juist een verwarrende situatie omdat ze gewend waren aan lightning oplaadkabels die ze direct aan het USB lichtnet kunnen koppelen. “Helaas zien we dan ook meer verwarring ontstaan en kopen onze klanten vaker een verkeerd kabeltje dan voorheen”.



Een andere belangrijke ontwikkeling waar de EU aan werkt is het recht op zelfreparatie voor consumenten. ‘In het verleden was je als consument erg afhankelijk van fabrikanten voor de reparatie van je smartphone’, zegt Boris Blijham, oprichter van ThePhoneLab. We zagen dat klanten vaak veel moeite moesten doen voor een reparatie van bijvoorbeeld hun iPhone. Apple heeft in Nederland maar op twee plekken een eigen winkel in Den Haag en Amsterdam en je bent als klant dan veel tijd kwijt om je telefoon in te leveren en weer op te halen.

De markt voor reparaties is lastig want fabrikanten willen reparaties vaak graag zelf uitvoeren. Dit geeft ze meer controle en extra omzet. Maar ondernemers zoals Boris – met 8 vestigingen in de randstad – kunnen klanten vaak sneller en goedkoper helpen. Hij ziet dat originele onderdelen duur zijn en soms moeilijk te verkrijgen. ‘Wij gebruiken naast originele onderdelen ook gelijkwaardige onderdelen die scherper geprijsd zijn. We kunnen de klanten uiteindelijk sneller en goedkoper helpen dan de fabrikant zelf’.



De nieuwe wetgeving moet het straks ook makkelijker maken voor consumenten om direct bij de fabrikant originele reserveonderdelen in te kopen en alles zelf te regelen. Boris Blijham verwacht dat veel consumenten dit in de praktijk toch liever door een expert laten doen. “We zien een duidelijke trend waarbij consumenten ook duurzaamheid een belangrijk thema gaan vinden, dit betekent dat ze vaker kiezen voor repareren dan vervangen”. “Echter is het veel gevraagd van een consument om zelf de batterij van je Samsung te vervangen, hiervoor komen klanten toch echt liever naar iemand met de juiste apparatuur en expertise”, zegt hij.

De komende periode zullen de ontwikkelingen in deze markt elkaar snel opvolgen. De Europese Unie heeft moeite om de snelle veranderingen in de technologie bij te benen en met logische en nodige regelgeving. Het is duidelijk dat reguleren nodig is, maar wat de beste aanpak is blijft een lastig vraagstuk voor de Europese wetgevers. De markt staat niet stil in ieder geval.

Deel dit artikel

Lees ook

Black Friday Deals 2022: de beste deals voor je op een rijtje

Black Friday is een periode met aanzienlijk veel techdeals. Het is logisch dat je dan gauw het overzicht kwijtraakt. Gelukkig hebben wij van c't wat l...

Black Friday: Gadget Deals 2022

Ben je op zoek naar een nieuwe smartphone? Dan is misschien wel juist nú het moment om een nieuwe smartphone aan te schaffen. Of je nou op zoek bent n...

0 Praat mee