Google heeft een update gelanceerd die gericht is op het verbeteren van de zoekfunctie van zijn zoekmachine. Deze update is gericht op het tegengaan van clickbait-artikelen en pagina’s die alleen bij elkaar gekopieerde inhoud bevatten.
Het uiteindelijke doel van de techgigant is om met deze update de zoekresultaten van gebruikers te verbeteren door voorrang te geven aan pagina’s die volgens Google ‘door mensen, voor mensen’ zijn gemaakt.
Slechtere beoordeling geoptimaliseerde pagina’s
Met deze update van Google zullen zoekmachine-geoptimaliseerde pagina’s slechter worden beoordeeld. Google’s eigen richtlijnen voor Search Engine Optimization (SEO) worden niet aangetast, maar als deze worden overschreden kan het problematisch worden. Door deze update wordt SEO uitbesteden mogelijk aantrekkelijker gemaakt. SEO-specialisten moeten namelijk precies weten hoe ze een pagina voor je moeten optimaliseren, waardoor je beter zal gaan rangschikken in de zoekmachine van de Google.
Voorrang relevante inhoud
Volgens de blogpost van Google worden resultaten op het gebied van onderwijs, kunst, amusement, winkelen en technologiegerelateerde inhoud geclassificeerd als relevante inhoud en dus met voorrang behandeld. Deze moeten zo ‘uniek’ mogelijk zijn. Om te bepalen welke resultaten door zoekers als nuttig worden beschouwd, heeft Google duizenden kwaliteitstesten uitgevoerd.
Meer updates op komst
Sinds vorig jaar heeft Google verschillende updates uitgevoerd die gericht zijn op reviews van producten. Het doel van Google is om ervoor te zorgen dat mensen echte reviews te zien krijgen. Google heeft aangekondigd dat er de komende weken nog meer updates zullen volgen die betrekking hebben tot hun zoekmachine.
Dos en don’ts in Google-stijl
Voor website-exploitanten heeft Google een lijst met vragen samengesteld waarvan het antwoord met ja of nee een voordeel of een nadeel is. De beste antwoorden met een ja zijn bijvoorbeeld: “Heeft uw site een primair doel of focus?” en “Geeft het lezen van uw pagina u een bevredigend gevoel?”. Er wordt ook verwezen naar de basisrichtlijnen van Google voor het maken van websites en de Core Web Vitals, die verschillende vereisten behandelen voor websites om beter te worden gerangschikt.