Google heeft op de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco zijn cloud-gamingplatform Google Stadia gepresenteerd, waarmee je op een pc, notebook, smartphone of tv kunt gamen. De games zelf draaien daarbij op de servers van Google, en de beelden worden vervolgens via de Chrome-browser naar het eindapparaat gestreamd. Je kunt dan de nieuwste games spelen zonder dat je in dure hardware hoeft te investeren. Volgens Google zal dat in een 4K-resolutie met 60 frames per seconde soepel moeten draaien. Ook zou je de game op een apparaat kunnen pauzeren, naar een ander apparaat lopen en naadloos kunnen doorspelen op het punt waar je gebleven was.
Bestaande infrastructuur
Op de GDC werd getoond hoe je een preview van een game op YouTube kunt bekijken en met een klik op de ‘Play now’-knop binnen enkele seconden de game zelf kon spelen. Dit is tevens het grote voordeel voor Google. Het bedrijf beschikt al over de infrastructuur om games en het platform aan de man te brengen. Google Stadia maakt gebruikt van hetzelfde servernetwerk dat ook wordt gebruikt bij Google zoekopdrachten. Dankzij dit netwerk zouden ook de latenties laag blijven – het lastigste probleem om te overwinnen bij cloud-gebaseerd gamen. Het zou ook van voordeel kunnen zijn bij MMO-games. In plaats van enkele honderden spelers zouden in toekomst duizenden gamers op een server kunnen spelen.
Stromende servers
De Stadia-servers draaien op hardware die speciaal voor de streamingdienst zijn gebouwd. De gpu komt van AMD af en biedt 10,7 teraflops die elke gamer direct ter beschikking staan. Dit is beduidend meer dan actuele gameconsoles zoals de PS4 Pro en Xbox One X bieden. Actuele games zouden volgens Google in 4K, 60 fps, HDR en surroundsound moeten draaien. Ook zou in toekomst 8K-resolutie met 120 fps mogelijk zijn. Stadia draait op Linux met Vulkan als grafische interface.
Als aanvulling op het platform heeft Google ook een speciale Stadia-controller ontwikkeld. Hij lijkt qua uiterlijk op een kruising tussen de Xbox Gamepad en de Playstation Dualshock controllers. In de controller van Google zit bovendien een microfoon en een knop om de Google Assistant op te roepen. Als je dan een keer in een game vast komt te zitten, zou je volgens Google kunnen vragen hoe je verder moet.
Stadia aanbod en prijzen
Het is nog even afwachten wat het aanbod aan games zal zijn. Tot nu toe is alleen bekend dat Assassin’s Creed Odyssey in de testfase werd gebruikt en zal worden ondersteund. Ook Doom Eternal, dat nog moet verschijnen, is aangekondigd om op Google Stadia beschikbaar te zullen zijn.
Google Stadia zou nog dit jaar in de VS, Canada, Groot-Brittannië en enkele landen in Europa moeten verschijnen. Over prijzen is nog niets bekend. Het staat dus nog volledig open of gebruikers per titel gaan betalen, of dat er een maandelijks abonnement systeem wordt gebruikt, zoals bij streamingdiensten als Netflix of Spotify, of dat er mogelijk een soort hybride betaalvorm gaat komen.
(Daniel Herbig)