Uit de eerste dag van de ontwikkelaarsconferentie Google I/O in Mountain View blijkt dat Google van plan is een groot opgezet gegevensbeschermingsprogramma op te zetten. Het bedrijf is – voor Amerikaans begrippen – al redelijk goed bezig wat de gegevensbescherming betreft door veel instelmogelijkheden aan gebruikers aan te bieden. Deze mogelijkheden zullen binnenkort verder worden uitgebreid.
De databescherming betreft allerlei producten, waaronder Android, Assistant, Chrome en Maps, maar ook de advertenties. De meest interessante verbeteringen zijn gepland voor het nieuwe smartphonebesturingssysteem Android Q. Google-baas Sundar Pichai vertelde in zijn keynote dat dankzij de stappen die zijn gemaakt in deep learning, het model voor spraakherkenning en -verwerking van 100 GB tot een halve gigabyte kon worden gereduceerd. Daarmee hoeft een smartphone niet meer spraakgegevens naar een server te uploaden waar ze verwerkt kunnen worden, maar kan de hele spraakherkenning op de smartphone plaatsvinden. Daardoor komt er niet meer informatie terecht op een Google server telkens als je spraakgestuurd een slimme lamp inschakelt of een e-mail dicteert.
Bekijk de keynote van Google CEO Sundar Pichai op Google I/O 2019:
Ook zullen vertalingen en verschillende intelligente communicatietools lokaal op een smartphone worden uitgevoerd. Dat zal wellicht ook schelen in de hoeveelheid gegevens die op en neer worden gestuurd, wat fijn is voor je datalimiet.
Wat data betreft zal het in toekomst ook mogelijk zijn om gegevenssporen van Google-apps en locatiegegevens automatisch na drie of 18 maanden te laten wissen. Tot nu toe was het alleen mogelijk gegevens wel of niet op te slaan of ze handmatig te verwijderen.
Een aantal gegevens zullen altijd worden opgestuurd. Als je een actuele weersvoorspelling oproept, zal die informatie van een server op je smartphone terecht moeten komen. Daarnaast berekent de smartphone uit het lokale gebruik updates voor het globale model van de kunstmatige intelligentie en andere databases die uit het collectief gebruik worden verzameld, en deelt deze met Google. Met die gegevens worden dan weer updates voor alle gebruikers gemaakt. Google noemt deze procedure ‘federated learning’.
Google heeft ook toegezegd maatregelen te nemen tegen het zogenaamde fingerprinting. Daarmee proberen datadealers via allerlei websites te identificeren en te volgen, om zo gebruikersprofielen samen te stellen. Wanneer deze maatregelen allemaal worden geïntroduceerd , is nog niet duidelijk. Tot die tijd zullen browserextensies zoals Ghostery en Privacy Badger, en speciale browsers zoals Brave dit werk nog moeten verrichten.
(Daniel AJ Sokolov)