Nvidia heeft de eerste grafische driver vrijgegeven die GeForce RTX grafische kaarten naar het niveau van de Xbox Series X-gameconsole tilt.
De nieuwe GeForce 451.48 WHQL driver van Nvidia ontsluit alle functies van de DirectX 12 Ultimate graphics-API. Dat werkt alleen in combinatie met de Windows 10 versie 2004 en met een grafische kaart die dit ondersteunt. Dit is bij alle Turing RTX-modellen van Nvidia het geval, zoals de GeForce RTX 2080 Ti. De grafische kaarten uit de GTX-1600-serie missen de raytracing-rekenkernen voor een volledige ondersteuning.
DirectX 12 Ultimate omvat de grootste functionaliteit van de low-level API van Microsoft. Deze vormt ook de basis van de aankomende Xbox Series X-gameconsole. Het betreft functies die Microsoft eind 2019 voor DirectX 12 heeft geïntroduceerd. DirectX Raytracing (DXR) versie 1.1 geeft ontwikkelaars meer controle over het creëren van virtuele stralen. Mesh-shaders bieden meer flexibiliteit bij de geometrie en vereenvoudigen de render-pipeline. Ze vervangen onder andere de gescheiden vertex-, domein- en geometrie-shaders.
AMD is van plan om tegen het einde van het jaar de eerste RDNA-2 Radeon-kaarten uit te brengen, die ook alle functies van DirectX 12 Ultimate aankunnen.
De GeForce driver 451.48 WHQL integreert alle functies van de low-level API Vulkan 1.2 en maakt hardwareversnelde GPU-scheduling onder Windows 10 2004 mogelijk. Daarmee neemt de grafische chip het beheer van het grafische geheugen over van het besturingssysteem. Nvidia spreekt van een verbeterde RAM-toewijzing en lagere latencies.
Windows 10 2004 heeft bij laptops wijzigingen aangebracht in het beheer van de gpu. Als je bijvoorbeeld in een game wilt forceren dat de grafische-chip exclusief wordt gebruikt, gaat dit niet meer via de het stuurprogramma van Nvidia, maar via de Windows-instellingen (Systeem > Beeldscherm > Grafische instellingen), zoals Nvidia uitlegt op een supportwebsite.
(Mark Mantel/Daniel Dupré)