Enige tijd geleden heeft het moederbedrijf Facebook de naam veranderd in Meta. Maar er zat veel meer achter dan alleen maar een simpele nieuwe naam. Facebook of nu dan Meta, is bezig om een digitale wereld te creëren. Een wereld waarin alles digitaal mogelijk is.
Je kan er een penthouse kopen, je zelf namaken. Je avatar (personage) lijkt dan ook echt op jou. Wil je auto rijden, skiën of digitaal met je vrienden hangen? Het is mogelijk. Nu zijn er natuurlijk al veel dingen die je digitaal kan doen of al een plek is op zich zelf.
Een potje Fortnite spelen, speel je liever PokerStars promoties of gewoon hangen op Discord. Maar Meta wil alles centraliseren. En daar zouden ze best eens ver mee kunnen komen.
Nieuwe technologie
Online zijn of je online begeven is natuurlijk niet nieuw. De afgelopen 2 jaar heeft veel van het leven zich digitaal afgespeeld. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom Metaverse in een stroomversnelling is gekomen.
Je kan er dingen namelijk digitaal doen. Dat is ook niet nieuw, maar de manier waarop is wel anders. Je treedt de Metaverse namelijk binnen met een VR-bril. Je beleeft alles vanuit je eigen “Point of View”.
Dit maakt het allemaal intenser om te beleven. Rond lopen in een museum doe je dus met een vr-bril op. Een vlucht in een oude Mustang P-51, een jachtvliegtuig, is ook digitaal. Inclusief al het geluid wat er bij hoort. Dit maakt het natuurlijk heel aantrekkelijk om meer online dingen te gaan ondernemen. Want het houdt niet op bij een potje gamen.
Technologie die betaalbaar is
Dat Metaverse in een stroomversnelling is terecht gekomen, heeft enerzijds te maken met de Pandemie van de afgelopen 2 jaar. Een ander aspect dat meespeelt is de betaalbaarheid van de technologie. Om een virtuele wereld binnen te treden, is tegenwoordig niet meer nodig dan je telefoon en een houder voor op je hoofd.
Het beeld wordt in 2 delen gesplitst en voor de ogen gehouden. Maar Meta (voorheen Facebook) wil graag dat je een speciale VR-bril er voor aanschaft. En dat is sinds kort ook goed te betalen. Oculus is een merk dat hierin gespecialiseerd is en al enige jaren geleden is overgenomen door Facebook. Zo is de Oculus Quest 2 aan te schaffen voor een kleine 350 euro.
En deze VR-bril is specifiek gericht op het gebruik in de Metaverse. Dan kan je letterlijk met je vrienden een avondje pokeren, terwijl iedereen thuis op zijn eigen bank zit.
De toekomst is hier
Een complete wereld in virtual reality. Het lijkt wat vergezocht, maar het is er al. Hier kan je misschien doen wat je in de echte wereld niet kan. Een goed voorbeeld is een vrouw in Amerika die door een ongeluk in een rolstoel terecht was gekomen.
Door het opzetten van de vr-bril en zicht te begeven in de Metaverse, kon ze prachtige wandelingen door de bergen maken. Het was haar manier om te ontsnappen aan haar lichamelijke beperking.
En dit is slechts het begin. Snel zullen er ook bedrijven volgen en daarbij natuurlijk ook reclame. Hoe dan ook, we zullen toch moeten gaan geloven aan een digitale wereld met een bril.