Bètavakken voor meisjes te veel vanuit jongensperspectief

Redactie
0

Microsoft wilde weten waarom Europese meisjes weinig belangstelling hebben voor exacte vakken op school (wiskunde, informatica, natuurwetenschap, techniek). Het blijkt dat jongens van huis uit meer gestimuleerd worden voor bètavakken dan meisjes.

Microsofts studie ‘Why don’t european girls like science technology’ levert voor een heleboel Europese landen een sterk wisselend beeld over hoe meisjes de presentatie van de exacte vakken in het reguliere onderwijs ervaren.

In opdracht van het concern hebben onderzoekers van KRC Research 11.500 vrouwen tussen 11 en 30 jaar in 12 landen in Europa gevraagd naar hun belangstelling voor STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) op school. De onderzoekers ontdekten dat de meeste meisjes belangstelling kregen voor STEM op de leeftijd van 11,5 maar dat dit begon af te nemen rond hun 15de.

Rolmodel

Meisjes noemden het ontbreken van vrouwelijke rolmodellen (lees vrouwelijke leerkrachten) in de exacte vakken als de belangrijkste reden dat ze geen carrière in die richting ambieerden. In totaal zou slechts 42 procent een beroep in die richting overwegen. 60 Procent verklaarde dat ze meer vertrouwen zouden hebben in een carrière in de exacte vakken als ze wisten dat mannen en vrouwen gelijke kansen op banen in die sector zouden hebben.

In de bij de studie behorende grafieken kun je de scores van Nederland (en andere landen) vergelijken met het Europese gemiddelde.

 

bètavakken

(Afbeelding: Microsoft)

 

Deel dit artikel

Lees ook

Ook Ziggo moet vrije modemkeuze gaan bieden

Vorig jaar bood KPN na enige dwang hun klanten een vrije modemkeuze, en na een uitspraak van de Geschillencommissie moet nu ook VodafoneZiggo klanten ...

Strato lanceert flexibele en schaalbare ServerCloud

Hostingbedrijf Strato introduceert ServerCloud, een serveroplossing waarbij klanten alleen betalen voor de resources die ze daadwerkelijk gebruiken. A...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er
Stijn
Lezer
Stijn

Als vrijwillig Wetenschap & Techniek onderwijzer op de lagere school de afgelopen 3 jaar heb ik dit probleem ook gezien. Analytische talenten worden niet bevorderd, ontwikkeld en zelfs niet waargenomen op de basisschool. Maar wel een kanttekening: ook niet bij jongens!