AMD is van plan om eind 2020 zijn eerste grafische kaarten te introduceren met de tweede generatie RDNA grafische architectuur. De chipproducent hoopt daarmee de high-end markt voor 4K-games te veroveren.
AMD’s belangrijkste gpu-ontwikkelaar David Wang presenteerde afgelopen donderdag een eerste preview van RDNA 2 op de Financial Analyst Day. Volgens Wang zou RDNA 2 net zo’n grote sprong in efficiëntie brengen vergeleken met RDNA 1 (o.a. Radeon RX 5700 XT) als RDNA 1 deed ten opzichte van GCN (Radeon RX Vega 64, Radeon VII): 50 procent hogere prestaties per watt.
Dit zou betekenen dat een Radeon RX 5700 XT dan slechts 150 in plaats van 225 watt nodig hebben om dezelfde prestaties te leveren. De winst wordt grotendeels behaald door verbeteringen in de grafische architectuur. De verwachte overstap van het 7-nanometer N7-proces naar de verbeterde N7+-versie met extreme ultraviolet (EUV) alleen al zou een stijging in efficiëntie van 10 tot 15 procent hebben.
Wang kondigde aan dat RDNA 2 zowel hogere prestaties per klokcyclus (Instructies per cyclus, IPC) levert als hogere kloksnelheden. Daarnaast bevestigde nogmaals dat de volgende Radeon grafische kaarten raytracing-cores zullen bevatten en dat AMD samen met Microsoft werkt aan de Direct3D-interface DXR 1.1.
Ook kan via Variable Rate Shading de shading-precisie nauwkeuriger worden ingesteld, wat hogere framerates moet opleveren.
Ook zat er in de presentatie van AMD een kleine teaser over hoe het referentieontwerp van de volgende high-end Radeon eruit kan komen te zien. AMD-manager Scott Herkelman bevestigde via Reddit het gebruik van axiaal- in plaats van radiaal-ventilatoren.
(Mark Mantel)