Adidas wil in de toekomst 3D-printers gebruiken voor de massaproductie van schoenen. Hun sportschoen Futurecraft 4D, waarvan de zool met een 3D-printer gemaakt wordt, moet in de tweede helft van dit jaar op de markt komen.
Adidas is van plan om dit jaar 5.000 paar schoenen en in 2018 meer dan 100.000 paar van het model Futurecraft 4D te verkopen. Voor de zool werkt Adidas samen met de Californische start-up Carbon, dat onder andere door Google Ventures gefinancierd wordt. Carbon wil de productietijd van een zool met nieuwe technieken terugbrengen tot 20 minuten. Op dit moment heeft een 3D-printer daar volgens de onderneming nog 90 minuten per zool voor nodig.
De vorm van de zool
De vorm van de zool is tot stand gekomen op basis van de verzamelde gegevens van sporters. In de toekomst moet het volgens Adidas met die techniek ook mogelijk zijn gepersonaliseerde schoenzolen te produceren. Tot nu toe bestonden schoenen met in 3D geprinte onderdelen alleen in kleinere oplages – bijvoorbeeld van Adidas en New Balance.