Vanaf vandaag zijn de komende week op 1000 abri’s in heel Nederland advertenties te zien van het Keurmerk Refurbished. De campagne ‘Waarom nieuw? Met een refurbished iPhone ben je ook perfect bereikbaar’ is een gezamenlijk initiatief van ondernemersorganisatie Techniek Nederland en de keurmerkbedrijven Forza, iUsed, Swoop, leapp en Renewd.
Volgens de initiatiefnemers is er namelijk geen enkele reden meer om een nieuwe iPhone te kopen. Dankzij het Keurmerk Refurbished zou je namelijk de zekerheid hebben dat ook een refurbished smartphone kwalitatief hoogstaand en uiterst betrouwbaar is.
Volgens Techniek Nederland en de keurmerkbedrijven is het onnodig dat consumenten terughoudend zijn in de aanschaf van refurbished apparaten. Volgens Rob Wierenga, hoofd Consumentenelektronica van Techniek Nederland, is ‘met 24 maanden de garantie op een iPhone met het Keurmerk Refurbished zelfs langer dan de garantie die geldt voor een nieuw toestel. Dat geeft vertrouwen.’
Met de abri-campagne willen de deelnemende bedrijven de naamsbekendheid van Keurmerk Refurbished een extra zetje geven. In het logo van het keurmerk is de naam van het Duitse certificatie-instituut TÜV duidelijk zichtbaar. Volgens Wierenga toont dit aan dat de deelnemende bedrijven ‘niet zomaar iets roepen. De toestellen voldoen aan het hoogste kwaliteitsniveau.’
Naast dat consumenten goedkoper uit zijn, is het doel ook om een bijdrage te leveren aan een beter milieu. Door een refurbished apparaat te gebruiken betekent dat volgens het keurmerk een besparing van 55 kilo CO2-uitstoot. Bovendien bespaart het schaarse grondstoffen en reduceert het de afvalberg.