Bijna 10 miljoen Nederlanders winkelen op internet. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Er wordt online steeds vaker door met name vrouwen kleding gekocht. Daarnaast vertrouwt bijna driekwart van de consumenten de winkel als het logo van Thuiswinkel Waarborg wordt gevoerd.
In 2012 telde Nederland 12,3 miljoen internetgebruikers. 80 procent van de gebruikers (9,8 miljoen personen) had wel eens online gewinkeld. In 2005 was dat nog maar 5,9 miljoen. Daarnaast is het aantal frequente e-shoppers volgens het onderzoeksbureau gestegen van 3,9 miljoen in 2005 naar 7,1 miljoen in 2012.
De grootste categorie online aankopen waren vorig jaar nog steeds reizen, vakanties en accommodaties. Op de voet volgden kleding en sportartikelen die beduidend vaker door vrouwen zijn gekocht. Mannen gaven de voorkeur aan software, hardware en andere elektronica.
Bijna 70 procent van de frequente e-shoppers kocht in 2012 uitsluitend nieuwe goederen via internet. Ruim een kwart schafte zowel nieuwe als tweedehands goederen aan en 4 procent kocht alleen tweedehands artikelen. Vier op de tien kopers gaven tussen de 100 en 500 euro uit aan nieuwe producten, een zelfde aandeel besteedde minder dan 100 euro.
Daarbij koopt 72% van de consumenten eerder bij een webwinkel mét Thuiswinkel Waarborg koopt dan zonder. Dat maakte Thuiswinkel Waarborg onlangs bekend. 74% beschouwt een Nederlandse webwinkel als betrouwbaar als het bedrijf het logo voert.
Het onderzoek zou als representatieve steekproef in april zijn uitgevoerd door TNS NIPO onder ruim 300 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder.