[adv] 7 tips voor gezond thuiswerken

Redactie
0

Vorige maand steunde een meerderheid in de Tweede kamer een voorstel waarin wettelijk vast komt te staan dat werknemers recht hebben op flexibel werken en thuiswerken. Hoewel het voorstel nog door de Eerste Kamer moet, is de trend hiermee gezet. Door de sterke groei van het aantal zzp’ers zullen sowieso steeds meer mensen thuis kantoor houden. Het Centraal Bureau voor Statistiek rapporteerde eerder al dat bijna één op de drie mensen uit de beroepsbevolking thuis werkt. Gemiddeld wordt er zo’n zes uur per week thuis gewerkt (CBS, 2013).

De ontwikkeling kan de nodige medische gevolgen met zich meebrengen. Want, hoe ergonomisch verantwoord zit je nu werkelijk achter je beeldscherm wanneer je thuis werkt? Onderuitgezakt op de bank met de laptop op schoot klinkt aantrekkelijk. En de eettafel lijkt een goede oplossing, maar welke officiële ergonomische afmetingen zijn van toepassing voor die eettafel of relaxfauteuil? Creëer daarom een gezonde werkomgeving!

In 2013 heeft MMD, displayspecialist en merklicentiepartner voor Philips Monitors, een onderzoek uitgevoerd in Zweden, Denemarken en Duitsland. Uit dit onderzoek kwam onder andere naar voren dat een slechte ergonomische werksituatie kan leiden tot meer ziekteverzuim en een verminderde productiviteit onder werknemers. Ook in Nederland leidt een slechte ergonomische werksituatie vaak tot meer ziekteverzuim en een verminderde productiviteit onder de werknemers. In 2013 heeft een kwart van de werknemers in Nederland zelfs ziekteverlof moeten opnemen als gevolg van deze gezondheidsproblemen (Fellowes, 2013).

Als je gezond wilt thuiswerken, lees dan de volgende tips voor een gezonde werksituatie thuis:

  1. Een echte werkplek! Kom van de bank af, gebruik de eettafel om aan te eten en vind een plek in huis waar een gezonde werkplek kan komen. Essentieel zijn een in hoogte verstelbaar bureau en bureaustoel.
  2. De perfecte hoogte! Het scherm van een monitor dient op de juiste hoogte te staan. Dit houdt in dat wanneer je recht voor het beeldscherm zit de bovenkant van de monitor op ooghoogte moet zijn. Kort samengevat: het middelpunt van het beeldscherm moet ongeveer 10 cm lager liggen dan de ooghoogte. Op deze manier blijven de gewrichten en spieren ontspannen en staat het hoofd in een natuurlijke positie. Het is dan ook erg belangrijk een monitor aan te schaffen die in hoogte verstelbaar is.
  3. Houd genoeg afstand! De kijkafstand en kijkhoek dienen optimaal te zijn. Als optimale kijkafstand tot de monitor wordt dan ook 50 tot 70 centimeter aangeraden. Door de kijkafstand zo groot mogelijk te maken, wordt de spierspanning van de ogen minder. Je kunt de optimale kijkhoek bereiken door uw beeldscherm op de juiste hoogte af te stellen. Zo voorkom je nekklachten door het teveel buigen van de nek.
  4. Kies het juiste scherm! Kies het juiste scherm voor dagelijkse activiteiten. Tijdens IFA 2014 introduceerde MMD monitoren die voorzien zijn van een SoftBlue-scherm met een innovatieve anti-blauwlichttechnologie. Deze techniek zorgt ervoor dat ogen minder vermoeid raken. Dit komt doordat er geen blauw licht meer wordt uitgestraald op schadelijke golflengten.
  5. Laat het scherm draaien! Een ander belangrijk punt is dat je het scherm kunt roteren. Zo kan bij iedere activiteit de juiste positie worden aangemeten. Erg handig als je bijvoorbeeld in de grafische sector werkzaam bent.
  6. Ga voor het juiste formaat! De grootte van de monitor is essentieel voor optimale arbeidsomstandigheden. Neem bijvoorbeeld architecten, grafische vormgevers en financiële professionals. Zij werken met grote formaten en complexe diagrammen die vaak een groot scherm vereisen. Met een groter scherm heb je immers een breder kijkoppervlak en kunt je meerdere taken tegelijk behandelen, wat de productiviteit bevordert.
  7. Neem regelmatig pauze! Last but not least, regelmatig pauze nemen tijdens uw werkdag is ontzettend belangrijk. Ook thuis! Het vermindert vermoeidheid aan de ogen en voorkomt dat je niet lange, onafgebroken periodes in dezelfde houding achter een monitor zit. De kans op rugpijn neemt af wanneer je even de benen strekt.

Met deze simpele tips kun je al snel een gezondere en comfortabelere ergonomische werkplek creëren. Just do it!

Deel dit artikel

Lees ook

Asus lanceert Reliability Programma voor extra zekerheid consumenten

Bij problemen met een laptop is het niet altijd makkelijk een oplossing via de (web)winkel te regelen. Asus heeft het Reliability Programma gelanceerd...

Sharp presenteert oprolbaar OLED-scherm

Sharp heeft een oprolbaar OLED-display ontwikkeld. Het 4K-scherm met een diagonaal van 76 centimeter zou zowel geschikt zijn om te gebruiken als compa...

0 Praat mee