Of het nu gaat om Amazon, Google of Apple: alle aanbieders van spraakassistenten hebben opnames van klanten laten beluisteren door (externe) medewerkers. Toen dat bekend werd, beloofden meteen ze beterschap en meer transparantie. De vraag is echter of je spraakassistenten kunt gebruiken zonder inbreuk op je privacy en of je aanbieders kunt vertrouwen.
Ze krijgen dagelijks honderdduizenden vragen over zich heen. En als ze een keer niet reageren zoals gewenst, horen ze ook het nodige gemopper en gevloek. Amazon Alexa, Google Assistent en Apple Siri hebben het maar zwaar. Gebruikers zijn nog niet helemaal tevreden met de werking van de spraakassistenten, maar de onthullingen over hoe met spraakdata van klanten wordt omgegaan zorgen al helemaal voor de nodige ophef.
Aanleiding waren berichten in de media over het door mensen beluisteren en beoordelen van spraakopdrachten. Nieuwsbureau Bloomberg sprak bijvoorbeeld met zeven Amazon-medewerkers die de hele dag niets anders deden dan Alexa-opnames uit woonkamers van gebruikers beluisteren. De Belgische zender VRT NWS kon ruim 1000 Nederlandstalige spraakopnames van Google Assistent beluisteren die het kreeg toegespeeld via een onderaannemer van Google. De journalisten konden de opnames aan de hand van soms erg persoonlijke dingen die werden gezegd herleiden tot concrete personen.
Apple maakt er graag reclame mee dat ze privacy van gebruikers heel belangrijk vindt. Een medewerker van een opdrachtnemer van Apple liet de Britse krant The Guardian echter weten dat bij Apples Siri soortgelijke afluisterpraktijken speelden. Het Duitse Spiegel Online sprak met medewerkers die in zes à zeven uur tijd tussen de 1200 en 1600 opnames verwerkten.
Wat de medewerkers die aan het transcriberen van opnamen meewerken konden bevestigen, was dat spraakassistenten ook onbedoelde opnames registreren omdat ze denken een activatiewoord gehoord te hebben.