Aan het eind van het jaar tuimelen de energieleveranciers en zorgverzekeraars weer over elkaar heen om je te verleiden naar hen over te stappen. Internetproviders zijn daar een stuk minder voortvarend in. Zij richten zich met name op het binnenhalen van nieuwe klanten. De contracten met de oude klanten houden ze het liefst zo lang mogelijk zoals ze zijn. Ze geven zelf weinig ruchtbaarheid aan nieuwe mogelijkheden. Je krijgt eigenlijk nooit een aanbod om voor hetzelfde geld een hogere snelheid te hebben.
De meeste mensen lijken tevreden met de aansluiting die ze hebben. Zeker daarbij geldt: if it ain’t broke, don’t fix it. Overstappen naar een andere provider kan een heel gedoe betekenen. Je krijg een andere router die je weer opnieuw moet instellen. Je zit misschien een tijdje met een dubbel abonnement of (erger nog) een tijdje zonder internet. Als je geen apart account bij bijvoorbeeld Gmail of Hotmail hebt en het e-mailadres van een provider gebruikt, krijg je ook een ander mailadres. Dat leidt vaak tot een hoop extra werk. Dat zijn allemaal legitieme argumenten om het gewoon te laten zoals het is.
Vaak is het echter ook mogelijk om bij je provider een ander pakket te nemen. Als je al een tijdje een abonnement bij een bepaalde provider hebt, moet je eens naar het aanbod van die provider kijken. Voor de prijs van je huidige pakket bestaat er intussen meestal al wel een ander pakket met een hogere internetsnelheid. Als je bijvoorbeeld een postcodecheck doet, kun je kijken wat er op jouw adres mogelijk moet zijn.
Op de website van de meeste providers kun je een abonnement niet eenvoudig upgraden. Die providers hebben er natuurlijk geen voordeel van als ze voor hetzelfde geld meer moeten gaan leveren. Er zullen dan ook genoeg mensen zijn die al jaren een bedrag betalen voor een 10-Mbit-aansluiting, terwijl nieuwe klanten voor hetzelfde geld een 50-Mbit-aansluiting of meer kunnen krijgen.
Zelf regelen
Neem vervolgens contact op met de klantenservice. Geef aan dat je overweegt om over te stappen naar een andere provider die meer levert voor hetzelfde (of zelfs minder) geld. Dan kan er opeens meer. Je krijgt dan bijvoorbeeld het aanbod om de snelheid van je verbinding te verhogen, terwijl je niet meer gaat betalen. En dat was precies de bedoeling. Je hebt dan sneller internet, maar het systeem zoals het bij je thuis werkte blijft het gewoon doen. Net als je e-mailadres.
Verder moet je ook overwegen of een combinatie van diensten niet goedkoper is. Bij een pakket van internet, tv en (mobiel) bellen is bijvoorbeeld het bellen via een vaste lijn vaak gratis. Een dergelijke combinatie is vaak goedkoper dan de afzonderlijke diensten. Zelfs als je geen vaste telefoon hebt, wilt of hoeft, kan een alles-in-1 pakket nog goedkoper zijn. Providers willen je graag binnenhalen voor alle diensten, zodat de drempel om weg te gaan hoger wordt. Zeker bij die pakketten loont het om regelmatig te controleren of er voor nieuwe klanten geen mogelijkheden of aanbiedingen zijn waar je zelf ook graag gebruik van zou willen maken.
Ook dan geldt: neem contact op met de klantenservice. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dat niet doet…