Het Duitse AVM gaat verder onder merknaam FRITZ!
De Duitse fabrikant van Fritzbox-routers verandert zijn bedrijfsnaam en gaat voortaan verder onder de naam FRITZ!. Daarmee wil het bedrijf de merkidentiteit nadrukkelijker profileren en de naamsbekendheid van zijn producten beter laten aansluiten bij de bedrijfsvoering.
Lees verder na de advertentie

Naamswijziging na bijna 40 jaar
Routers, repeaters, DECT-telefoons en andere netwerkapparatuur van AVM zullen voortaan niet langer onder de bedrijfsnaam AVM worden gevoerd. Na 39 jaar verandert de Duitse fabrikant zijn naam officieel in FRITZ! GmbH.
Met deze stap wil het bedrijf de merknaam FRITZ! – al jarenlang prominent op de producten – ook formeel centraal stellen in zijn merkidentiteit en communicatie. Aan de vertrouwde productlijnen verandert inhoudelijk niets: modellen zoals de Fritzbox blijven gewoon onder die naam beschikbaar.
Impact voor klanten en partners nihil
In een officiële verklaring stelt het bedrijf: “De naamsverandering heeft uitsluitend betrekking op de bedrijfsnaam – voor klanten en partners verandert er niets.” De overgang is in de praktijk al deels doorgevoerd: sinds maart verwijst de voormalige domeinnaam avm.de automatisch door naar fritz.com.
Ook het logo is vernieuwd. Waar voorheen het AVM-logo werd gebruikt, verschijnt nu op producten een gestileerde “F!” of voluit “FRITZ!” in het herkenbare lettertype waarmee het merk zich al jaren onderscheidt.
Nieuwe eigenaar zet koerswijziging in
De naamswijziging valt samen met een wijziging in het eigenaarschap van het bedrijf. In de zomer van 2024 werd AVM overgenomen door het Luxemburgse investeringsfonds Imker Capital Partners.
Daarmee kwam er een einde aan bijna vier decennia onafhankelijkheid: sinds de oprichting in 1986 opereerde de Berlijnse netwerkspecialist als familiebedrijf. Met de overname en de nieuwe bedrijfsnaam lijkt FRITZ! zich te positioneren voor een toekomst waarin merkherkenning en schaalvergroting centraal staan.
Internationaliseringsstrategie in gang gezet
Fritzbox-routers en repeaters zijn vooral populair in Duitstalige landen en Nederland. In Nederland leveren onder meer Freedom Internet, Solcon en KPN – laatstgenoemde alleen tegen meerprijs – routers van de Duitse fabrikant mee.
De wens om het merk ook internationaal sterker neer te zetten, komt dan ook niet uit de lucht vallen. De overstap naar een .com-domein en de nadruk op de merknaam FRITZ! passen binnen een bredere strategie om het merk buiten de traditionele thuismarkten herkenbaarder en zelfstandiger te positioneren.
Geleidelijke overgang in de markt verwacht
De overgang naar de nieuwe naam zal vermoedelijk stapsgewijs plaatsvinden. In veel webwinkels worden de netwerkproducten voorlopig nog onder de naam AVM aangeboden. Ook op verpakkingen zal de oude en nieuwe bedrijfsnaam naar verwachting nog geruime tijd naast elkaar te zien zijn, totdat de volledige rebranding is doorgevoerd.
Tot slot
De naamswijziging is vooral symbolisch, maar niet zonder betekenis: FRITZ! kiest ervoor om een al jarenlang vertrouwd merkbeeld ook formeel tot basis van de bedrijfsidentiteit te maken. Daarmee zet het bedrijf een duidelijke stap richting internationale profilering — zonder de roots of de bestaande klantenkring uit het oog te verliezen.


Praat mee