Game-monitor met hoge refreshrate: zes monitors getest

Marco den Teuling
0

Inhoudsopgave

Een moderne game-monitor belooft games zeer soepel op je scherm te toveren. Hij toont tot 240 frames per seconde en biedt nog meer gaming-extra’s. Maar in hun drang om vooral snel te zijn, laten de fabrikanten op andere punten wat steken vallen. We vergelijken zes modellen met FreeSync en G-Sync.

Of een monitor games al dan niet vloeiend weergeeft, wordt bepaald door de refreshrate van het panel. Hoe hoger dit getal, hoe vloeiender bewegend beeld oogt vanwege meer afzonderlijke frames. Dit effect kun je zelf nabootsen door een venster op je desktop te verschuiven. Bij een lage refreshrate en snelle muisbewegingen beweegt het venster schokkend over je scherm.

Als je eenmaal een game-monitor met 100 Hz voor je neus hebt gehad, wil je niet meer terug. Refreshrates van 60 Hz of hoger en Full HD (1920 ×1080) haal je echter alleen met monitoren en grafische kaarten met minimaal HDMI 2.0. Voor WQHD (2560 × 1440) heb je minimaal DisplayPort 1.2 nodig. De grootste upgrade zie je bij de stap van 60 naar 120 Hertz. Maar zelfs de stap omhoog naar 144 Hz zorgt voor nog rustiger beeld. Of nog hogere refreshrates op een game-monitor nut hebben, hangt af van je eigen ogen en wat je grafische kaart kan leveren. Om het in perspectief te zien: zelfs een GeForce GTX 1080 Ti heeft het moeilijk als hij de huidige topgames in 2560 × 1440 moet weergeven op het hoogste detailniveau met 100 fps (frames per seconde).

Meer uitgebreide producttests vind je in c't 05/2024

FreeSync en G-Sync

Bewegend beeld blijft alleen scherp als de game-monitor de beeldopbouw minimaal net zo snel laat zien als de grafische kaart nieuw materiaal aanlevert. Als die achterblijft, zie je de laatste situatie nog kort als een spookbeeld terug. Dit zorgt dan voor wazigheid of dubbel beeld. Bij 60 Hz is een responstijd van 16 ms voldoende. Maar bij 144 Hz gaat het om 7 ms en bij 240 Hz zelfs om 4 ms.

We hebben zes modellen game-monitor getest met prijzen van 300 tot bijna 800 euro en een refreshrate van 144 Hz. Twee daarvan syncen de refreshrate tussen de grafische kaart en de monitor dynamisch via Nvidia’s G-Sync, de andere schermen gebruiken de variant van AMD met de naam FreeSync.

game-monitor g-sync freesync

Er zitten drie schermen van 24 inch bij met Full HD als resolutie (1920 × 1080). De goedkoopste monitor is de LG 24GM79G(-B) van 300 euro, gevolgd door de Dell Alienware AW2518HF van 420 euro en de AOC Agon AG251FG van 550 euro.

De drie schermen van 27 inch hebben QHD-displays met 2560 × 1440 pixels. De ViewSonic XG2730 is op het moment van schrijven in Nederland nog niet goed verkrijgbaar, maar de oosterburen hebben het scherm ruim voorradig voor zo’n 650 euro. De curved Samsung LC27HG70 kost je 700 euro en de Acer Predator XB271HU bmiprz heeft een prijskaartje van 780 euro.

Overdrive uitgelegd

Veel fabrikanten beloven bij een game-monitor responstijden van 1 ms. Deze waarde wordt echter alleen gehaald als ze de beeldwisseling sterk opvoeren met behulp van de functie Overdrive. Hierbij wordt de pixel van een hogere of lagere spanning voorzien als nodig is voor de gewenste helderheid. Het vloeibare kristal krijgt daardoor een extra boost waardoor het sneller uitlijnt. Als dat op de juiste manier gebeurt, kan dat een positief snelheidseffect opleveren.

Als het wordt overdreven, schiet de helderheid van de pixel boven de doelwaarde uit en heeft extra tijd nodig om het gewenste niveau te halen. Afhankelijk van of dat bij de wisseling naar wit of naar zwart gebeurt, zie je dat terug als een heldere of donkere rand bij bewegende objecten. Metingen met zo’n flinke Overdrive zeggen erg weinig. We hebben daarom in de test met meerdere games voor elke monitor de beste Overdrive-setting bepaald en daarmee de responstijden gemeten.

game-monitor schakeltijden responstijd

Refreshrate en synchronisatie

De meeste apparaten haalden een beeldwisselsnelheid die past bij hun maximale refreshrate. De game-monitor van ViewSonic haalde dit net niet, maar voor 120 Hz is het nog voldoende. De Samsung had met gemiddeld 7,9 ms net ongeveer een milliseconde te veel nodig. Hij had het vooral lastig bij het wisselen van grijstinten naar zwart. Dat duurde gemiddeld zelfs 9,3 ms en dat komt neer op een 100Hz-monitor.

Bij het op een vaste refreshrate instellen van een scherm kan het beeld lelijk verstoren als de grafische kaart geen constante framerate aanlevert. Als die onder de refreshrate zakt, hapert het beeld. Als de grafische kaart te snel is breekt het scherm de beeldopbouw halverwege af en schakelt al naar het volgende frame. Het beeld wordt uit elkaar getrokken en je krijgt last van lelijke tearing.

game-monitor tearing

VSync oftewel vertical synchronisation, moet dit voorkomen door de framerate vanuit de grafische kaart gelijk te houden aan die van de game-monitor. Hiermee beperk je echter de potentie van veel grafische kaarten. En het levert ook weer haperingen op.

Met FreeSync en G-Sync hebben AMD en Nvidia het andersom geregeld. De refreshrate van de game-monitor wordt dynamisch aangepast aan de framerate van de grafische kaart. In de praktijk werkt dit vooral goed bij hogere refreshrates. Maar als de grafische kaart even hard aan de bak moet, blijf je een lichte hapering zien. Zeer grote sprongen in frames per seconde kunnen deze synctechnieken niet helemaal gladstrijken. Het kan handig zijn om direct in het gamemenu de refreshrate wat terug te schroeven. Of je maakt via de driver van je grafische kaart een apart profiel aan.

Vooral goedkopere schermen beperken zich tot de idioot lage range tussen de 45 en 75 Hz. Dit is een range waarin de weergave op de game-monitor sowieso wel goed verloopt. Bij de geteste apparaten begint de range voor de sync bij 30 of 48 Hz en loopt dan door tot een maximale refreshrate van 144, 165 of 240 Hz.

Game-monitor en grafische kaart

Omdat FreeSync en G-Sync niet met elkaar compatibel zijn, ondersteunt een game-monitor altijd slechts een van beide technieken en werkt dus optimaal samen met kaarten van AMD óf van Nvidia. Voor G-Sync heb je een Nvidia-kaart nodig vanaf de GeForce 650 Ti. Voor FreeSync heb je minimaal een AMD R7 260 nodig. De monitoren van Acer en AOC ondersteunen G-Sync. Dell, LG en ViewSonic ondersteunen FreeSync. De Samsung ondersteunt al FreeSync 2 voor weergave van contrastrijke HDR-content. Mocht je een monitor met een synctechniek hebben en je kaart daar niet bij matchen: met een combinatie van VSync en Triple Buffering kom je dan het beste uit.

TN, IPS of andere typen panel

Bij een game-monitor zie je vaak een panel van het type TN. De AOC, Dell, LG en ViewSonic hebben een TN-panel aan boord. Deze hebben als kenmerk dat ze lage schakeltijden hebben, waardoor ze weinig extra push vanuit Overdrive nodig hebben. Op papier zijn ze het perfecte middel om vloeiend beeld weer te geven. De huidige panels halen tot 240 frames per seconde. Het contrast ligt daarbij rond de 1000:1, maar kleuren en contrast blijven slechts binnen een beperkte kijkhoek stabiel. Zodra je er niet helemaal recht voor zit, krijg je last van verlopen kleuren.

IPS-panels zoals de Acer Predator hebben dit nadeel met de beperkte kijkhoek niet. Ze halen meestal een contrast van rond de 1200:1 en goede modellen vaak zelfs nog wat meer. De schakeltijden zijn gelijkmatiger, maar wel trager dan bij TN-panels. De Overdrive moet wat meer werk verrichten om de sprongen op te vangen.

VA-monitoren bieden meer verzadigde kleuren en een hoger contrast tot 4000:1. Samsung gebruikt in zijn LC27HG70 nanokristallen (die het bedrijf quantumdots noemt) die deze kenmerken nog een tikje moeten versterken. Maar de kleurweergave in VA-panels is niet zo kijkhoekstabiel als bij IPS-displays. Bovendien moeten de panels Overdrive gebruiken, met alle bijbehorende nadelige effecten.

game-monitor kijkhoek

De veelbelovende oled-technologie, die dankzij een absoluut zwart een zeer hoog contrast biedt, zien we tot nu toe alleen maar in tv’s. Op de monitormarkt speelt de technologie geen rol en na een kort avontuur in notebooks is het ook daar verdwenen.

Het type panel maakt niets uit voor het behalen van een sRGB-kleurruimte op de game-monitor. Alle zes de schermen kwamen daar dicht bij in de buurt of gingen er zelfs nog een stap overheen. Toch vonden we de kleuren bij de LG en ViewSonic minder levendig. De Samsung had een zeer verzadigd groen en rood. Volgens Samsung zelf dekt hij de grotere kleurruimte DCI-P3 tot 95 procent af. Bij het weergeven van de grijstrappen kregen de game-monitor van Acer en AOC het niet voor elkaar om de donkerste grijstonen van het zwart te laten onderscheiden. We zagen een doorlopend zwart blok, dat we zelfs met behulp van het schermmenu niet beter kregen.

Game-monitoren: geteste modellen

Acer Predator XB271HU bmiprz

Acer Predator XB271HU bmiprz

We wilden eigenlijk het nieuwere model XB271HUT bmiprz met Eye Tracking onder de loep nemen, maar we kregen de XB271HU bmiprz uit 2015 zonder die functie. Zijn kijkhoekstabiele IPS-panel laat krachtige kleuren zien. Blauw en groen zijn zelfs beter dan in het sRGB-kleurenspectrum. Ook qua contrast is er met 1:1255 weinig reden tot klagen, behalve dat het standaard wat te hoog staat ingesteld waardoor de felste kleuren in elkaar overlopen. Voor de metingen stelden we dat wat lager in, net als de helderheid. De Predator kreeg het niet voor elkaar om de donkerste kleurtinten van elkaar te onderscheiden. Alles vanaf zeer donkergrijs werd als zwart weergegeven.

Het mechaniek van het scherm is precies en heeft een aangename weerstand. Zo is hij makkelijk in te stellen. Alleen de vergrendeling voor de loodrechte stand in portretmodus is wat aan de slappe kant. Het logische menu bevat diverse extra’s voor gamers, maar het instellen wordt je lastig gemaakt door de veranderende functiemapping.

De XB271 stelt zich via G-Sync in op GeForce-kaarten. In het beeldmenu is hij van 144 Hz tot 154 Hz te overklokken. We merkten geen voordeel bij die extra hoge refreshrate. Met de Overdrive in de normale stand haalde het panel prima korte responstijden. De lichte dubbele randen bij objecten door het iets te veel opvoeren vallen alleen op als je er goed op gaat letten. Pas na 30 minuten ging de XB271 in de slaapstand en in die tijd zonder signaal verbruikt hij nog steeds 11 watt.

Pluspunten

  • kleursterk en kijkhoek-onafhankelijk

Minpunten

  • te donker met zwart
  • onhandig menu

Bekijk monitor

AOC Agon AG25FG

AOC Agon AG25FG

Het design van de 25″ game-monitor is niet al te opvallend. De randen zijn zwart, de AGON-belettering rood en achter het scherm zit een zilvergrijs deel met schuin naar de zijkanten lopende voet, waarop het scherm kan draaien. Schaal-aanduidingen op de voet en bij het kantelscharnier maken het weer goed instellen van het scherm na vervoer makkelijk. Een uit te klappen koptelefoonhouder rechts en een microfooningang voor headsets zijn wat extra leuke details voor gamers. Het menu vergt wat gewenning en biedt minder opties dan dat van de concurrenten.

Het G-Sync-scherm haalt een extreem hoge refreshrate van 240 Hz. Het standaard op gemiddeld ingestelde Overdrive-niveau is iets te fanatiek. De instelling Light zorgt bij een simpele beeldwisseling doorgaans al voor een prima 3,6 ms. Van Blinking Backlight (ULMB), dat alleen werkt tot 120 Hz en zonder G-Sync, kun je beter afblijven. Dit deactiveert de Overdrive en leidt tot een te sterke ghosting.

Het contrast stond te hoog ingesteld dus voor de tests hebben we dat teruggeschroefd. De levendige kleuren van het TN-panel worden flets als je er vanaf de zijkant op kijkt. Wat vooral opvalt is de gele zweem bij wit. In games valt dat niet zo hard op als op de desktop. De donkerste grijstrappen kan het scherm niet van zwart onderscheiden. Een normaal gelijkmatig grijsverloop liet een gele streep zien tussen zwart en grijs. Bij zwarte beeldinhoud ontdekten we een heldere streep aan de rechterrand en alle hoeken lichtten een tikje op.

Pluspunten

  • kleursterk en snel panel
  • nauwkeurig mechaniek

Minpunten

  • geen nette grijstrapweergave

Bekijk monitor

Dell Alienware AW2518HF

Dell Alienware AW2518HF

Alienware-producten staan bekend om hun zeer gewaagde, opvallende en wat sci-fi ogende design. Deze game-monitor heeft een zeer stevige metalen voet die een stootje tegen je bureau wel aankan. Er zit een ruime uitsparing in de voet waardoor je de kabels netter kunt wegwerken. Het mechaniek werkt zeer soepel en met weinig moeite stel je de monitor in op de voor jou perfecte positie. Het enige wat ontbreekt, is een vergrendelpunt voor het op twee manieren draaien naar portretmodus.

Het 24,5″-panel in de strakke behuizing toont tot 240 beelden per seconde, ook via HDMI 2.0 met de meegeleverde kabel. Zelfs in de laagste stand van de niet uit te schakelen Overdrive gaat de game-monitor Dell aan kop met een schakeltijd van tegen de 2,6 ms. In games zagen we geen artefacten. In gemiddeld grijze Excel-spreadsheets zagen we dat de letters bij het scrollen felle randen kregen.

Het TN-panel tovert levendige kleuren tevoorschijn met krachtig rood. Iets van de zijkant op het scherm kijken levert geen problemen op, maar als je iets onderuit gezakt gaat gamen wordt het beeld donkerder. Het contrast van tegen de 830:1 is wat aan de lage kant. De standaard instellingen hebben we voor de test licht aangepast, aangezien de fellere kleuren overliepen. Bij donkere scherminhoud viel aan de rechterkant een zwarte verticale streep op. Het midden van het scherm lichtte iets meer op, net als bij de linkerrand en midden onderin het scherm. Naast het geteste FreeSync-model biedt Dell ook een duurdere versie met G-Sync aan.

Pluspunten

  • kleursterk en zeer snel panel
  • stevig, prima mechaniek

Minpunten

  • laag contrast

Bekijk monitor

LG 24 GM79G

LG 24 GM79G

De goedkoopste game-monitor in de test heeft een saaie zwarte ‘kantoorlook’. Het enige gaming-element is de met rode letters aangeduide preset-knoppen onderin de rand. Zijn gelijkmatig verlichte TN-panel levert een aangenaam beeld met goed contrast en rustige, maar wat lusteloze kleuren. De kleuren variëren afhankelijk van hoe je voor het scherm zit, net als het zwart. Bij een grotere hoek lichtte het scherm op en kreeg het een gloed. Bij het grijsverloop werden zelfs de donkerste tonen nog netjes van elkaar gescheiden, maar hij gaat wel snel van hogere middelgrijze tinten naar boven.

In de standaard (normal) Overdrive schakelde het panel met 4,1 ms. Dit is vlot genoeg voor de geadverteerde 144 Hz, maar we zagen wat kleine overschieters en wat dubbele randen. In de tragere modus is het beeld wel prima en dat slechts met een marginaal tragere schakeltijd. Blinking Backlight (niet te combineren met FreeSync) verbergt onscherpte door beweging. De werking zie je ook op je desktop: vensterinhoud blijft ook bij snelle bewegingen goed zichtbaar mits de refreshrate hoog is. Het schroeft wel de maximale helderheid terug tot 180 cd/m2. En het beeld wordt voor gevoelige ogen een tikje onrustig.

Een minpuntje: de hoogteverstelling biedt te weinig weerstand. Als je hem een kleine zet naar beneden geeft, suist hij al hard naar onderen en komt die met een tik tot stilstand.

Pluspunten

  • betaalbaar
  • snel

Minpunten

  • wat fletse kleuren

Bekijk monitor

Samsung LC27HG70

Samsung LC27HG70

Het VA-panel heeft een kromming met een radius van 1800 mm. Met de quantumdots laat deze game-monitor zeer verzadigde kleuren zien en voldoet hij aan de DCI-P3 kleurruimte. In de standaard instelling laat het 27 inch grote scherm een grote kleurruimte zien en het hoogste contrast in de test. Maar het beeld is zeer warm met een rozige grijstint. Het zwart is niet goed donker. Het scherm met 144 Hz heeft FreeSync 2 en ondersteunt HDR-games als Mass Effect; Andromeda, maar alleen via DisplayPort 1.4. HDMI 2.0 heeft hij ook, maar via hdmi krijg je alleen het volledige kleurspectrum te zien als je de optie HDMI Black Level op Normal instelt.

De grote voet en de giraf-nek met dubbel scharnier (pas op voor je vingers) nemen veel plek in beslag. Er zit een uit te schakelen lichtring om de achterkant van de schermhouder. Het goedkope kunststof aan de achterkant en de voet kraken als je het panel verstelt. Het was vrij lastig om een goede zithouding te vinden: afhankelijk van de kijkhoek was er boven of onder een donker deel te zien. Bij een zwarte beeldinhoud zagen we aan de bovenste en onderste rand twee fellere V-vormige strepen opdoemen.

Het goede menu knoopt een aantal instellingen aan elkaar, zoals FreeSync met de laagste Overdrivestand (Standard). In deze configuratie schakelde het paneel met een trage 7,9 ms. Vooral de wisseling van zwart naar donkere grijstonen kostte veel tijd, tot wel 22,2 ms. Zodra we de versnelling te sterk opschroefden, kregen we lelijke artefacten te zien.

Pluspunten

  • kleursterk en HDR

Minpunten

  • verticale kijkhoekafhankelijkheid
  • te traag voor 144 Hz

Bekijk monitor

ViewSonic XG2730

ViewSonic XG2730

De XG2730 heeft een rode, aan beide kanten spits toelopende uitsparing in het staande gedeelte van de voet plus een powerled in de voet. En het oppervlak is glanzend en daardoor een vingerafdrukmagneet. Het 27″ TN-panel van deze game-monitor kan tot 144 frames per seconde uitspugen. Met behulp van FreeSync kan de refreshrate dynamisch worden aangepast aan het aantal frames dat de grafische kaart produceert. Hij dekt de sRGB -kleurruimte af, maar we vonden de kleuren aan de fletse kant. In het linker derde deel van het scherm was de helderheid bij felle scherminhoud duidelijk wat minder. Als er zwart werd weergegeven zagen we in het rechter derde deel een vlek ter grootte van een hand. Van daaruit zagen we meerdere verticale donkere strepen op regelmatige afstand.

Voor het instellen van zoiets simpels als de helderheid, moet je in een submenu zijn. De bediening via de knoppen is erg frustrerend. Ze zitten aan de achterkant en te dicht op elkaar. Even niet opletten en je zet per ongeluk het scherm uit.

De Gaming-presets schroeven de helderheid en kleurverzadiging extreem omhoog en verstellen de zwartwaarde. In drie profielen kun je diverse instellingen bundelen zoals het versterken van zwart, kleurverzadiging en de Overdrive. De Overdrive is alleen binnen een profiel aan te passen. Maar toch schakelde het panel in de preset Standard sneller dan in het profiel Custom 1 met een snellere Overdrive-instelling. In beide gevallen reageert het display vlot genoeg voor 144 Hz.

Pluspunten

  • veel instelmogelijkheden

Minpunten

  • irritant menu
  • onregelmatige verlichting

Bekijk monitor

Game-monitor: aansluitingen & uitrusting

De geteste schermen hebben allemaal DisplayPort en minimaal een hdmi-aansluiting. Om bij een combinatie van WQHD (2560 × 1440), hoge refreshrate en HDR genoeg bandbreedte te kunnen bieden, heb je het nieuwere HDMI 2.0 nodig (zoals bij de Dell, Samsung en ViewSonic) of DisplayPort 1.4 wat alleen de Samsung heeft. Deze aansluitstandaard vind je bij AMD vanaf de RX 400- serie en bij Nvidia sinds de 1000-serie. Good old DVI of of een moderne usb C-aansluiting (die ook DisplayPort 1.2-signalen kan overseinen) hebben de schermen niet. Wel hebben ze allemaal een USB 3.0-hub. Meestal met vier aansluitingen, maar bij de Samsung en de goedkope LG zijn het er slechts twee.

Game-monitor met geluid

De Acer, AOC en ViewSonic hebben simpele luidsprekers waar niet al te geweldig geluid uit komt. Een betere optie is om de overal aanwezige koptelefoonaansluiting te gebruiken. De Dell heeft er zelfs twee. De AOC Agon heeft ook een microfoonaansluiting voor een analoge headset en de headset kun je aan een uitklapbare haak hangen. Zo’n haak zien we ook bij de ViewSonic aan de achterkant van de voet en bij Acer steekt hij aan de voet als een spies naar achteren uit.

game-monitor headset

Ergonomie en bediening

De displays zijn te kantelen, zijwaarts te draaien en in de hoogte te verstellen en dus prima aan je gameplek aan te passen. En ze zijn in portretstand te zetten. Dat was bij de curved monitor van Samsung een onverwachte optie.

Standaard stralen de schermen gemiddeld met 275 cd/m2 en meer. Zo houd je wat speelruimte over als de leds wat aan lichtkracht verliezen. Bij normaal omgevingslicht is in een normaal kantoor of werkruimte 120 cd/m2 een ergonomische waarde. De regelaar in het menu is meestal voldoende om het scherm van de game-monitor bij nachtelijke gamesessies nog wat te dimmen. Alleen bij de LG kun je niet lager dan 114 cd/m2.

De menu’s van de schermen (on-screen-menu oftewel OSM) die we testten, bieden opties om het aandeel blauw licht terug te dringen om zo je ogen wat rust te gunnen. Soms kan dat via een knop, anders gaat het via een profiel. Andere functies zijn speciaal op gamers gericht. Zo is er een functie die de ene keer Dark Stabilizer en de andere keer Black Stabilizer heet en precies het tegenovergestelde doet van wat je verwacht. Hij maakt donkere plekken op je scherm lichter, zodat je tegenstanders die in donkere hoekjes gedoken zitten beter kunt zien. Andere extra’s zijn een crosshair in het midden van je beeld of de weergave van het aantal fps in de hoek van de game-monitor.

game-monitor extra functie

Het bedieningsgemak van de menu’s is wisselend. Het lukt Dell, LG en Samsung een compromis te maken tussen veel instellingen en het overzicht houden. Als je het menu opent, laten Dell en Samsung ook een samenvatting zien van de belangrijkste opties zoals beeld-presets en Overdrive-stappen.

Bij AOC is er sprake van een modern menu dat wat cleaner is, maar net als bij Acer worden gebruikers in verwarring gebracht door de wisselende functiemapping. ViewSonic stelt het geduld van gebruikers behoorlijk op de proef: een hele wirwar aan functies en submenu’s, vijf veel te dicht op elkaar staande knoppen en wisselende functiemapping.

De fabrikanten koppelen een aantal instellingen van de game-monitor aan elkaar. Bij ViewSonic mag je de mate van Overdrive alleen in je gebruikersprofiel instellen, maar niet in een standaard preset. Als je bij de Samsung FreeSync aanzet, mag je niet de Overdrive aanpassen of de input lag en interpolatiesettings. Maar dat een Blinking Backlight om blurring te voorkomen niet samengaat met G-Sync of FreeSync heeft een technische reden.

Conclusie

De Alienware AW2518HF is een perfect scherm om mee te gamen. Het beeld van deze game-monitor is ook bij 240 Hz lekker scherp, mits je grafische kaart het tempo kan bijbenen. Als allrounder is hij minder geschikt dankzij een kijkhoek-afhankelijkheid en het laagste contrast van alle geteste modellen. Het design moet je ook net maar liggen. De net zo flinke AOC Agon AG251FG is niet een echt alternatief vanwege het niet goed scoren op grijstrap-gebied.

Ondanks zijn zwakke zwart mag de Acer Predactor XB271HU zich een alleskunner noemen. Op een flink kijkhoekstabiel oppervlak krijg je krachtige kleuren voorgeschoteld en ook bij 144 Hz ziet het er allemaal goed uit. Het grootste minpunt is zijn fikse prijs.

De LG 24GM79G is een mooie betaalbare keuze voor puur gaming. De kijkhoek-afhankelijkheid is daarbij minder kritiek. Dit geldt ook voor de XG2730 game-monitor met zijn verwarrende kluwen aan menu-opties. Bij de Samsung zijn de quantumdots een goede zet met veel potentie. De kleuren zijn verzadigd als je er goed voor zit. Voor veeleisende gamers is hij echter te beperkt, vooral als het om donkere shooters gaat.

(Benjamin Kraft / Alieke van Sommeren, c’t magazine 1-2/2018)

Game-monitoren: testresultaten en technische gegevens

game-monitor sync testresulaten

(klik op de tabel voor een vergroting)

Meer over

Gaming

Deel dit artikel

Marco den Teuling
Marco den TeulingHad als eerste eigen computer ooit een 16-bit systeem, waar van de 48 kilobyte toch echt niet ‘genoeg voor iedereen’ was. Sleutelt graag aan pc’s, van de hardware tot het uitpluizen van de BIOS-instellingen. Vindt ‘Software as a Service’ een onbedoeld ironische naamgeving.

Lees ook

Breedbeeldmonitor van 49 inch: Samsung C49HG90 review

Samsungs gebogen 49-inch monitor C49HG90 biedt veel werkruimte en nodigt uit om je helemaal in een game onder te dompelen. Met een diagonaal van 49 in...

Review: de XUB2492HSU van iiyama is een degelijke no-nonsense monitor

De iiyama XUB2492HSU is geen opvallende krachtpatser, maar doet wat hij doen moet – en goed. We bespreken vaak enorme monitoren met ultrabrede beeldve...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er