Website-performance monitoren: 10 zaken om in de gaten te houden

c't-partner
0

website performance monitoren software tools

Een goed werkende website is essentieel voor je bedrijf.  Maar bepalen welke sitegegevens je moet monitoren is lastig.

Aan de ene kant wil je op tijd geïnformeerd worden bij potentiële problemen, maar je wilt ook niet worden overstelpt door waarschuwingen bij elke niet werkende link of kleine vertraging qua sitesnelheid. De details hangen af van je bedrijfsvoering en website, maar hier volgen 10 sitegegevens die iedereen kan monitoren voor een goede gebruikerservaring.

website performance monitoren uptime

1. Uptime

Uptime is ongetwijfeld het belangrijkste gegeven betreffende je siteperformance. Downtime kan leiden tot gemiste inkomsten en verstoorde workflows in het hele bedrijf. Het streven is ‘5-negen beschikbaarheid’ oftewel 99,999% uptime. Voor een compleet beeld moet dit vanaf verschillende locaties gemonitord worden. De 100e dag van elk kalenderjaar is ‘World Uptime Day’.

2. Time To First Byte

40% van de bezoekers haakt af als een site niet binnen 3 seconden laadt. Met requests vanaf verschillende locaties kun je de snelheid van de webserver checken. Een gangbare meetwaarde is Time To First Byte (TTFB), die wordt bepaald door de tijd voor de volgende drie acties: een request naar de server sturen, deze request verwerken en een antwoord genereren en tot slot het antwoord terug­sturen naar de client.

3. Full Page Load Time

Een belangrijk gegeven is ook hoe lang het duurt om de broncode van een pagina te downloaden. De ping en laadtijd hiervan is een eerste indicator van de sitesnelheid. Maar interactie door bezoekers is pas mogelijk als alle elementen gedownload zijn, inclusief afbeeldingen, video’s enzovoort. Zelfs een kleine vertraging kan al de conversie en opbrengsten beïnvloeden (zoals in deze voorbeelden). Ook je ranking bij Google wordt hierdoor beïnvloed. Het monitoren van volledige pagina’s kan wel een aanslag zijn op je bandbreedte, al naar­gelang de grootte en het scaninterval.

4. Foute links

Of een link nu een tikfout bevat of de pagina niet meer bestaat, foute links hebben allerlei negatieve effecten. Zo kunnen ze bezoekers frustreren en je reputatie, conversie en ranking verslechteren. Controleer dus regelmatig je website op foute links.

website performance monitoren user journey HTTP transaction sensor

5. User journey

Monitor de belangrijkste routes die je site­bezoekers kunnen volgen (‘klantreis’). Bij een webwinkel is het bijvoorbeeld essentieel dat het bestelproces zonder fouten verloopt. Hetzelfde geldt voor een nieuwsbriefaanmelding of het registreren van een klantaccount op je site. In uitgebreide monitoringsoftware vind je hier specifieke functies voor, zoals de HTTP Transaction Sensor in PRTG voor interactieve websites.

6. Database performance

Veel website bevatten dynamische content uit een database. Het is dan ook zinvol de responstijd van database-query’s te monitoren. Controleer welke het langst duren en probeer die te optimaliseren. Het is oOk goed de algehele databaseperformance te monitoren om te bekijken of dit een bottleneck is. Stel daarnaast waarschuwingen in voor foutmeldingen of onverwachte resultaten bij query’s.

website performance monitoren geografisch lokatie sitesnelheid

7. Geografische performance

Controleer je sitesnelheid en zorg dat bezoekers je service van overal ter wereld goed kunnen benaderen, zeker als je internationaal actief bent. Hiervoor kun je PRTG Cloud Ping Sensor, Cloud HTTP Sensor of andere tools gebruiken. Op basis van Analytics-­data kun je eventueel focussen op specifieke gebieden.

8. Webserver hardware

De opslagruimte van je webserver kan snel vollopen met logbestanden, databasegegevens, foto’s, video’s en andere data. Monitor de vrije opslagruimte om problemen te voorkomen. Overbelasting van de processor kan de hele server vertragen, bijvoorbeeld als gevolg van een nieuwe applicatie of plotselinge toename van bezoekersaantallen. Monitor het cpu-­gebruik regelmatig om fouten te voor­komen en upgrade hardware tijdig als de belasting langdurig hoog is. Houd geheugengebruik en schijfruimte van de webserver in de gaten.

9. Website bezoekers

Bezoekersaantallen zijn een goede maatstaf voor het succes van je site. Daarnaast kun je ze monitoren om tijdig te upgraden bij een gestage toename. Bij een sterke daling is er misschien een technisch probleem of is de content van slechte kwaliteit. Google Analytics is een goede tool om dit te monitoren. Met een tool als Load Impact kun je stresstests voor je website draaien.

10. Website-kwaliteit

Houd naast alle technische gegevens ook de kwaliteit van je website in de gaten. Goede content en goede usability worden gewaardeerd door je bezoekers én door Google. Kijk naar aspecten zoals hoe gemakkelijk de sitenavigatie werkt, een harmonieus kleur­gebruik en leesbare tekstgrootte en hoe waardevol de content is voor je bezoekers. Controleer je website op spelling en verouderde content.

Wanneer je deze gegevens monitort krijgen bezoekers van je website een goede gebruikerservaring. En als er problemen zijn, kun je snel reageren. Een monitoringtool zoals PRTG van Paessler biedt specifieke opties voor website- en webservermonitoring. Daarnaast monitort PRTG ook je LAN, WAN, servers, applicaties en nog veel meer. Probeer het zelf en kijk wat de resultaten zijn met de 30-dagen proefversie op www.paessler.com/prtg.

Meer over

Websites

Deel dit artikel

Lees ook

Informatiemanager, Stimulansz – Utrecht

Informatiemanager, Stimulansz - Utrecht. Bekijk de volledige tekst van de vacature voor meer informatie.

Functioneel Beheerder, GroenWest – Woerden

Functioneel Beheerder, GroenWest - Woerden. Bekijk de volledige tekst van de vacature voor meer informatie.

Interessant voor jou

0 Praat mee