Artificiële intelligentie biedt bedrijven ongekende voordelen, maar gaat ook gepaard met risico’s. AI vergroot de dreiging van cyberaanvallen en stelt bedrijven voor de uitdaging om hun vertrouwelijke gegevens te beschermen. De impact van AI is groot en verandert de manier waarop bedrijven werken.
Gevaren van AI in cybersecurity
Een van de grootste uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen, is het risico dat gevoelige informatie kan lekken. Zonder de juiste beveiliging kunnen AI-tools klantgegevens en bedrijfsinformatie ongewild blootstellen. Cybercriminelen zetten AI steeds vaker in voor gerichte aanvallen, zoals phishing en het misbruiken van kwetsbaarheden in bedrijfsnetwerken. Het is essentieel om deze risico’s te kennen, zodat je jouw organisatie effectief kunt beschermen.
Waarom een AI-beleid cruciaal is
Het opstellen van een gedegen AI-beleid binnen je bedrijf voorkomt veel problemen. Organisaties zouden daarom richtlijnen moeten opstellen over welke en de manier waarop medewerkers AI-tools mogen gebruiken. Daarvoor kunnen ze kijken naar aanbieders die voldoen aan de Europese normen voor gegevensbescherming. Dit beschermt niet alleen je eigen gegevens, maar versterkt ook het vertrouwen van klanten.
Ontvang het e-book voor ondernemers gratis!
In ons c’t e-book voor ondernemers, gemaakt in samenwerking met KPN Zakelijk, gaan we dieper in op de risico’s en kansen die AI biedt. We bespreken onderwerpen zoals het misbruik van tools zoals ChatGPT en hoe je jouw bedrijfsnetwerk kunt beschermen tegen gerichte AI-aanvallen. Deze gids helpt dus jou én jouw bedrijf om goed voorbereid te zijn op de toekomst.
Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt het c’t e-book voor ondernemers (gemaakt in samenwerking met KPN Zakelijk).
KPN gebruikt je persoonlijke gegevens. Door het bevestigen van bovenstaande opt-in kan de gevraagde informatie mogelijk worden gebruikt voor e-mails en/of telefonisch contact. Als je bovenstaande optie met ‘ja’ bevestigt, gebruikt KPN je gegevens voor marketing- en verkoopdoeleinden middels e-mail en telemarketing, bevestig je met ‘nee’, dan ben je uitgeschreven voor e-mail en telemarketing van KPN. Je kunt jezelf op elk gewenst moment eenvoudig afmelden. Bekijk het privacy statement van KPN op kpn.com.