De impact van SEO optimalisatie op Voice Search

c't-partner
0

De opkomst van smart speakers en voice assistants is ons zoekgedrag compleet aan het veranderen. We staan pas aan het begin van het voice search tijdperk, maar nu al gebruiken we massaal de functie om te zoeken met onze stem. Natuurlijk niet gek, want het is vele malen sneller en makkelijker dan typen. Ga maar na: smartphone ontgrendelen, internet openen en beginnen met typen “restaurant in de buurt”. Of zeggen: “Ok Google, zoek een restaurant in de buurt”. Voor de gebruiker wordt het allemaal makkelijker gemaakt. De bedrijven zijn degene die zich aan moeten passen om goed vindbaar te blijven. In dit artikel lichten we het veranderende zoekgedrag verder toe, en ook niet onbelangrijk, vertellen we wat je moet doen om te zorgen dat jouw bedrijf wel gevonden wordt!

SEO en voice search

Verandering in het zoekgedrag

Waar we nu nog typen: “restaurant Rotterdam” zal dat met voice search meer lijken op: “Wat is het beste restaurant in Rotterdam?”. De zoekterm is een stuk langer en het is een vraag. Om Voice Search Optimization toe te passen zal je meer content moeten maken die hierop inspeelt. In verloop van tijd zal je content marketing strategie er dus anders uit komen te zien. Bij het bepalen van de content marketing strategie is het vooral belangrijk om het zoekgedrag van jouw doelgroep in kaart te brengen.

Verschillende intenties van voice search

Het zoekgedrag van mensen is dus aan het veranderen door voice search. Het mooie daarvan is, is dat de intentie van de zoeker een stuk duidelijker wordt. En daar kan jij dan weer op inspelen. Een SEO specialist verdeelt de intenties van voice search in drie categorieën, namelijk: informatie, navigatie en transactie. Als je de intentie van de zoeker achterhaald kan je hier mooi op inspelen en beginnen met optimaliseren om hoger in Google te komen.

Informatie opzoeken met voice search

Als iemand naar informatie zoekt via voice search krijgen ze meestal een zogenaamde ‘featured snippet‘ als antwoord. Om gevonden te worden moet je er dus voor zorgen dat de informatie uit die featured snippet van jouw website komt. Een featured snippet is het antwoord wat Google geeft helemaal bovenaan de zoekresultatenpagina. Zoekt men bijvoorbeeld: “wat is een smart speaker” via voice search, dan zal de Voice Assistant het antwoord in de featured snippet voorlezen. Om gevonden te worden is het belangrijk dat jij de featured snippets bemachtigd die voor jouw bedrijf relevant zijn. Houd hier rekening mee in je content marketing strategie.

Plekken en bedrijven zoeken met voice search

Daarnaast zoeken mensen meer naar bedrijven, winkels en plaatsen en willen ze daar naar toe genavigeerd worden. Om te zorgen dat je goed gevonden als mensen deze intentie hebben is het van belang om je locatie te claimen. Dit doe je voor Google Assistant op Google My Business en voor Siri doe je dit op Apple Maps. Reviews zijn ook een belangrijk onderdeel bij deze intentie. Mensen zoeken namelijk vaak op: “beste restaurant in de buurt” en dat wordt op basis van reviews bepaald.

Aankopen doen met je voice assistant

De laatste intentie die mensen hebben bij het gebruik van voice search is transactie. Om de Voice Assistant te helpen met het doen van een aankoop is een Voice Skill nodig. Deze dient door het bedrijf gemaakt te worden en door integratie met de Voice Assistant kan de zoeker ook meteen een bestelling plaatsen. Voor content marketing is het belangrijk dat alle specificaties van het product goed staan en er goede content over wordt geschreven.

Positie #1 in Google belangrijker dan ooit

Volgens SEO consultants kan het belang van de nummer 1 positie niet genoeg benadrukt worden. Het is nu al belangrijk om hoog in Google te staan, maar dat wordt het alleen maar meer. Het is daarom nu een goed moment om de handen ineen te slaan met een SEO consultant om SEO optimalisatie uit te voeren. Dit is waarom: 99,58% van de voice search resultaten is afkomstig uit de top 10 van Google. Als je dus niet in de top 10 staat is de kans slechts 0,42% dat je gevonden wordt. De voorspelling is dat er in 2020 50% van de zoekopdrachten gesproken zal zijn. Dus misschien lijkt het nu nog niet zo belangrijk om hoger in Google te komen, maar in de toekomst is dat het zeker wel!

Gooi niet alles overboord

Het is nu (nog) niet de bedoeling om alles overboord te gooien en je volledig te focussen op voice search. Het zoekgedrag van jouw doelgroep blijft altijd leidend. Gebruikt jouw doelgroep voice search meer dan typend zoeken? Dan zal je jouw content marketing strategie meer moeten aanpassen aan voice search. Maar al gebruikt niemand in jouw doelgroep voice search, dan is het natuurlijk niet verstandig om je daar volledig op te gaan focussen.

Meer over

Google

Deel dit artikel

Lees ook

Zijn bedrijven klaar voor de EU NIS2-richtlijn?

Nu de lat voor cybersecurity steeds hoger komt te liggen, is de enquête van SANS Institute een cruciaal controlepunt voor organisaties om hun verdedig...

Dit zijn de voordelen van een oledscherm in laptops

De populariteit van OLED-schermen neemt toe, en dit heeft duidelijke redenen. Deze relatief nieuwe schermtechniek functioneert op basis van een princi...

0 Praat mee