Blaas de verouderde cybersecurity cultuur nieuw leven in

c't-partner
0

Inhoudsopgave

    We zijn er aan gewend geraakt om technologie te beveiligen met technologie. We zijn daarbij echter vergeten om technologie in te zetten voor de bescherming van mensen. Wij stervelingen vormen – meer dan we willen – hét doelwit, maar hoe veranderen we dit? Het antwoord op die vraag: blaas de verouderde cybersecurity cultuur nieuw leven in!

    Groeiende behoefte aan cybersecurity-trainingen SANS

     

    De sleutel tot een veerkrachtige houding ten opzichte van cybersecurity

    Een gezonde ‘state of mind’ bij medewerkers, ongeacht bedrijfsgrootte of branche, is de sleutel tot een veerkrachtige houding ten opzichte van cybersecurity. Het mag geen verrassing zijn dat menselijke fouten een belangrijke factor vormen die negatief bijdraagt aan veiligheidslekken: 80% van de inbreuken omvat een menselijk element. Daarom is het zaak om een sterke cyberbeveiligings cultuur op de werkplek te stimuleren. En hoe sterker die beveiligingscultuur is, hoe waarschijnlijker het is dat medewerkers ook veilig gedrag vertonen. Daarom is het enorm belangrijk een basis te creëren waarin dat gedrag kan floreren

    Ook de medewerkers waarderen een positieve beveiligingscultuur. Wanneer een beveiligingsbeleid namelijk te autoritair is of niet in staat is om op een positieve manier het personeel te motiveren, gooien medewerkers de welbekende kont tegen de krib. Mensen worden al geregeld bestempeld als ‘de zwakste schakel’. Als je je mede werkers dan ook nog eens vertelt dat ze het continu verkeerd doen, werpt dit geen vruchten af en werkt dit vooral contraproductief. Daarom is het essentieel een cybercultuur te creeren voor alle medewerkers.

    Maar hoe kun je binnen het bedrijf een dergelijke positieve ‘cybersecurity-flow’ voor elkaar krijgen? Heel eenvoudig: volg de drie gouden regels.

    Het begint bij het securityteam

    Wanneer medewerkers het securitybeleid van een organisatie makkelijk kunnen volgen, maak je al een goede start. Zelfreflectie en een groot inlevingsvermogen van het securityteam spelen hierbij een belangrijke rol. Zij dienen zichzelf continu een spiegel voor te houden: ‘Zou ik deze beveiligingsaanpak ook begrijpen en omarmen?’

    Het lijkt misschien raar om je personeel te vragen wat ze van het cyberbeveiligingsteam vinden, toch is het de beste manier om een healthcheck van de eigen cybercultuur te krijgen en er achter te komen wat er kan worden geoptimaliseerd. Wanneer je probeert de veiligheidskoers van een organisatie bij te sturen, bedenk dan dat emoties meetellen. Het is van vitaal belang openhartige gesprekken te voeren waarin werknemers het gevoel hebben dat ze vrijuit hun gedachten en gevoelens over alles kunnen delen – van het securityteam tot het beleid tot (security)opleidingsmogelijkheden.

    Wat je wel én niet moet doen

    Succes zit hem in het motiveren van het personeel en het faciliteren van veiligheid. Dat doe je niet met technische tovenarij, maar door je eigen mensen te begrijpen. Kijk naar een eenvoudige gedragsarchitectuur om te zien of je medewerkers kunt inspireren om te doen wat je wilt dat ze doen (zonder dat ze het door hebben). Maak van iets negatiefs iets positiefs: in plaats van je personeel te vertellen wat ze niet moeten doen, moet je duidelijk communiceren waar ze op moeten letten. Het is beter een lijst met vijf simpele uitvoerbare acties te creëren dan een lijst van twintig dingen die ze niet mogen doen.

    Hou het eenvoudig

    Houd cyberbeveiligingsinstructies eenvoudig. Als je bijvoorbeeld een nieuwe wachtwoordmanager uitrolt, geef collega’s inzicht waarom je dit doet. En dit het liefst allemaal in Jip en Janneketaal. ‘Maak gebruik van deze nieuwe wachtwoordmanager: je maakt een goede start van je werkdag als je deze simpele stappen volgt’ (of woorden van die strekking). Raadpleeg bijvoorbeeld de communicatieafdeling voor het overbrengen van je visie in niet-technische taal. Schrijf altijd vanuit het oogpunt van de ‘gemiddelde werknemer’, en niet vanuit het security team.

    Communicatie hoe­ niet saai en zakelijk te zijn; door instructies in bijvoorbeeld stripboekvorm of als animatie te presenteren, zal iedereen binnen de organisatie jouw boodschap sneller en beter begrijpen.

    Lees meer over cybersecurity in c't 05/2024

    Meer over

    cybersecurity

    Deel dit artikel

    Lees ook

    Innovatie in vele vormen: ASUS, ‘In search of Incredible’

    ASUS is een fabrikant die vaak nieuwe dingen probeert, geheel volgens de slogan 'In search of Incredible'. Bekijk dit overzicht maar eens.

    HPE ProLiant ML30 en DL20 Gen11: nieuwe, krachtige MKB- en Edge-servers

    Of je nu een tower- of rackserver nodig hebt, de HPE ProLiant ML30 en DL20 Gen11-servers met de nieuwe Intel Xeon-cpu's zijn veelzijdige, betaalbare i...

    0 Praat mee
    avatar
      Abonneer  
    Laat het mij weten wanneer er