AIoT: Artifical Intelligence en IoT in de praktijk

c't-partner
0

AIoT: een combinatie van AI (Artificial Intelligence) en IoT (Internet of Things), is momenteel een hot topic. Het klinkt prachtig, maar wat zijn de praktische toepassingen en welke voordelen biedt het die direct relevant zijn voor ons dagelijks werk en ons persoonlijk leven?

AIoT

De echte meerwaarde van AIoT-technologie zit niet alleen in de mogelijkheid om arbeidskosten te verlagen, maar ook in de grote hoeveelheid gegevens die op de achtergrond worden verzameld en die geanalyseerd kunnen worden om zakelijke inzichten te genereren en intelligente besluitvorming mogelijk maakt. Het implementeren van AIoT-technologie in een organisatie is geen eenvoudige taak, maar Gigabyte kan daarbij helpen door oplossingen te bieden voor gezichtsherkenning en data-analysesystemen, die een bedrijf ondersteunen en een intelligente digitale transformatie mogelijk maken.

Het Internet of Things (IoT) is een populaire technologietrend, die de afgelopen jaren is samengevoegd met een andere populaire trend, Artificial Intelligence (AI) om een gloednieuw sleutelwoord te vormen: ‘AIoT’. Maar wat is AIoT nu precies?

Het traditionele Internet of Things verwijst naar de plaatsing van een groot aantal fysieke sensoren in een bepaalde ruimte, die met regelmatige tussenpozen allerlei gegevens meten en doorsturen, zoals temperatuur, luchtdruk en geluid. Na de integratie van kunstmatige intelligentie kan zo’n IoT-systeem niet alleen omgevingsgegevens waarnemen, maar indien het ook videomateriaal van bijvoorbeeld bewakingscamera’s bevat, kan het ook ‘computer vision’ gebruiken. Daarbij zorgt AI deep learning-technologie dat het systeem omringende objecten, zoals mensen, voertuigen, nummers en dieren kan ‘zien’ en ‘herkennen’. Daarmee evolueert het IoT tot een intelligent internet of things.

De waarde van AIoT-technologie ligt niet alleen in het helpen terugdringen van arbeidskosten, maar ook in de mogelijkheid om gegevens te analyseren. Wanneer een organisatie een slim sensorsysteem bouwt, begint het dagelijks een grote hoeveelheid gegevens te verzamelen. Met high performance servers kunnen die gegevens dankzij speciale software voor gegevensanalyse worden omgezet in zakelijke inzichten en informatie die belangrijk is voor de besluitvorming. Op die manier kan een organisatie voortdurend leren en evolueren. IoT voorziet een computersysteem als het ware van zintuigen, terwijl AI het visie en leervermogen geeft.

Slimme detailhandel

Als we onze favoriete producten zien zodra we een winkel binnenlopen, lopen we er onmiddellijk op af. Als we langs een elektronisch reclamebord zouden lopen dat altijd reclame maakt voor precies de producten die we willen kopen, dan zal onze portemonnee snel leeg raken. Bovendien zal dit enige achterdocht oproepen – leest er iemand onze gedachten?

De truc voor deze opzet is een ‘Smart Retail System’: een camerasysteem met computervisiemogelijkheden dat in een winkel wordt geïnstalleerd, de dagelijkse activiteiten controleert en beeld- en gezichtsherkenningstechnologie gebruikt om gegevens te verzamelen zoals het geslacht van de klant, leeftijd, productvoorkeuren, populaire producten en de stroom van klanten op verschillende tijdstippen.

Het besluitvormingsproces in de detailhandel berustte van oudsher vooral op de ervaring van managers, maar het tempo van de veranderingen op de huidige markt ligt te hoog en deze traditionele methode is niet meer langer voldoende om de veranderende gewoonten van de consument bij te houden. Om de concurrentie voor te blijven, moeten retailers tegenwoordig consumentengedrag nauwkeurig kunnen voorspellen via data-analyse en de resultaten gebruiken als basis voor het verbeteren van marketingstrategieën, zoals het type producten, inrichting en in-store reclame, en zelfs om de verborgen verlangens van hun klanten te onderzoeken.

Als een warenhuis bijvoorbeeld zijn jaarlijkse uitverkoop houdt, kan een systeem zien dat de meeste klanten vrouwen zijn van 30 tot 40 jaar. Het systeem maakt vervolgens automatisch gebruik van slimme elektronische reclameborden om populaire cosmetische producten aan te prijzen, waardoor de klanten eerder geneigd zijn om die vervolgens te kopen.

Een slim retailsysteem kan ook nagaan op welke plekken in de winkel de klanten het langst blijven hangen, zodat op die plaatsen verschillende belangrijke producten kunnen worden geplaatst om de omzet te verhogen of kan worden nagegaan of een specifieke productpromotie effect heeft. De toekomst van succesvolle retailmarketing ligt niet in giswerk, maar in het gebruik van concrete data die ervoor zorgen dat elke cent die wordt geïnvesteerd een duidelijk rendement oplevert en de efficiëntie van de winkel kunnen maximaliseren.

Kantoor met een slim beveiligingssysteem

Terwijl slimme retailtechnologie deel gaat uitmaken van onze vrije tijd, heeft een intelligent internet of things ook zijn intrede gedaan in onze werkomgeving. Een bedrijf kan een netwerk van omgevingssensoren installeren in zijn kantoorgebouw die continu gegevens verzamelen zoals de lichtsterkte binnen, de temperatuur en het aantal aanwezige personeelsleden. Aan de hand van deze parameters kan het intelligente gebouw dan de helderheid van de binnenverlichting, de temperatuur van de airconditioning of zelfs de doorstroom van de mensen aanpassen. Als het systeem merkt dat er niemand in een ruimte aanwezig is, terwijl er licht brandt, zal het ze automatisch alle lampen uitschakelen of de lichtsterkte verminderen, waardoor onnodige energieverspilling wordt voorkomen en elk jaar een aanzienlijk bedrag op de elektriciteitsrekening kan worden bespaard.

AIoT kantoor

Ook kan een slim kantoorgebouw beschikken over een toegangscontrolesysteem dat werkt met gezichtsherkenningstechnologie. Een camera registreert het gezicht van een persoon en vergelijkt dit met een database om een match te zoeken – als dit binnen een bepaald foutenbereik valt, genereert het systeem een overeenstemmend resultaat. Met het systeem hoeven werknemers niet langer fysiek in of uit te klokken, maar is het genoeg om hun gezicht te scannen als ze langslopen. Medewerkers hoeven zelfs niet meer hun naam te tekenen op een presentielijst voor vereiste vergaderingen – hun aanwezigheid wordt automatisch geregistreerd zodra ze door de deur van de vergaderruimte lopen. Op die manier kan HR gemakkelijk aanwezigheidsbestanden verzamelen die als referentiegegevens kunnen worden gebruikt. Biometrische herkenning kan ook de nauwkeurigheid van identiteitscontrole sterk verbeteren en fraude met urenstaten voorkomen zoals ‘buddy punching’, waarbij een aanwezige werknemer een afwezige collega op het systeem inlogt.

Kortom, een intelligent kantoorgebouw maakt gebruik van een netwerk van omgevingssensoren om de interne omstandigheden op elk moment te controleren en diverse functies zoals temperatuurregeling, verlichtingsregeling, toegangscontrole en beveiliging volledig te automatiseren. Deze automatisering zal niet alleen de exploitatiekosten van het gebouw verlagen, maar ook een comfortabelere en milieuvriendelijkere werkomgeving creëren.

AIoT eenvoudig toepassen

Het implementeren van AIoT-technologie in een organisatie is geen eenvoudige taak, maar Gigabyte kan daarbij helpen door oplossingen te bieden voor gezichtsherkenning en data-analysesystemen waarmee bedrijven een eenvoudig digitale transitie naar AIoT-technologieën doorlopen.

Gigabyte heeft een volledig gezichtsherkenningssysteem ontwikkeld om de toegang in en uit een gebouw te controleren, van de benodigde serverhardware en het back-end-controlesysteem tot de front-end-interface, en zelfs het algoritme van de gezichtsherkenningssoftware, die gezichtsvariaties bij dezelfde persoon herkent als gevolg van factoren zoals veroudering. Het systeem kan deze variaties vervolgens registreren en gebruiken om de nauwkeurigheid van het identificatiealgoritme te verbeteren, wat de beveiliging en veiligheid van het bedrijf sterk verbetert.

Slimme retailtechnologie maakt gebruik van deep learning om de stroom van mensen binnen een winkel te identificeren en het gedrag van klanten te analyseren. Gigabyte kan op dit gebied ook een oplossing bieden met onze slimme digitale borden, die de gezichtskenmerken van een klant die voor het elektronische display langsloopt detecteren en onmiddellijk basisinformatie zoals geslacht, leeftijd en stemming analyseert en vervolgens passende productreclames afspeelt om een interactieve retailervaring te creëren.

AIoT, G481-HA1

Deze ontwikkelingen zijn mogelijk dankzij kunstmatige intelligentie, waarvoor krachtige rekencapaciteiten nodig zijn die kunnen worden geboden door de Gigabyte G481-HA1-server, een lid van Gigabytes GPU server-serie die is ontwikkeld als een ‘DNN Training Appliance’. Het apparaat kan worden gebruikt om een on-premises zelfgebouwde deep learning-omgeving te creëren, en kan automatisch parameters voor trainingstaken aanpassen om de nauwkeurigheid van het deep learning-model te verbeteren. Daarmee wordt de rekenefficiëntie sterk verbeterd en de trainingstijd flink verkort. Deze oplossing biedt een betere ontwikkelomgeving voor AI, waardoor bedrijven zich sneller kunnen richten op het creëren van diverse AIoT-apparaten.

 

Meer over

AIIoTServers

Deel dit artikel

Lees ook

Flexibele serveropties met de Gigabyte R282-Z96

Met ondersteuning voor AMD's nieuwste 3e generatie EPYC-processors, is de Gigabyte R282-Z96 ontworpen als optimaal platform voor een breed scala aan t...

Nieuwe HPC-server van Gigabyte

Hardware-fabrikant Gigabyte heeft in zijn server- en workstation-segment de release aangekondigd van de Gigabyte G492-ZD0, een server bedoeld voor Hig...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er