Ondanks de populariteit van ssd’s zit in veel pc’s ook een (grote) traditionele harde schijf voor opslag van alle films, foto’s en andere media. Des te erger is het als die harde schijf problemen gaat vertonen en bijvoorbeeld verdwijnt uit het systeem. Gebruik bij schijfproblemen oplossen het volgende stappenplan om de schijf weer onder controle te krijgen.
Meldingen in het Windows-logboek over iaStor of andere foutmeldingen helpen je niet meteen verder. Om de oorzaak van het probleem in te kaderen moet je de computer eerst een keer uitzetten, de behuizing openmaken en de kabels van de schijf naar het moederbord en de voeding aan beide kanten losmaken en weer aansluiten. Zo sluit je een wiebelig contact uit. De volgende verdachte is de SATA-kabel. Als je een tweede bij de hand hebt, wissel je hem om.
Schijfproblemen oplossen met driver en tool
Als het probleem daarna nog steeds optreedt, ligt het misschien aan de driver. Bij sommige installaties van Windows 7 en Windows 10 doet de Intel storage-driver (iaStor) moeilijk na een Windows-update. Voor een driver-update moet je eerst op de website van de moederbord-fabrikant kijken. Levert dat niks op, kijk dan meteen bij Intel. Misschien kun je met een update de schijfproblemen oplossen.
Mocht ook dat niet helpen, dan kan het aan de schijf zelf liggen. Installeer een tool als het gratis CrystalDiskInfo, selecteer daarin de harde schijf en kijk naar opvallende resultaten. Eigenlijk moeten harde schijven hun gezondheid melden via SMART (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology), maar als alleen de eerste sectoren nog maar beginnen te haperen, kan de schijf toch melden dat hij ‘OK’ is.
Data redden bij schijfproblemen
Helaas kun je vaak niet met een driver-update je schijfproblemen oplossen. Als er bij CrystalDiskInfo dingen opvallen, moet je meteen een back-upschijf aan de computer hangen en alle data daarheen kopiëren. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld een fouttolerant kopieerprogramma als het gratis FastCopy en sluit daarbij met het commando /exclude="$RECYCLE.BIN";"System Volume Information"
deze mappen uit.
Zet de computer niet uit, maar red meteen wat er te redden valt – bij de volgende keer booten kan de schijf nog meer problemen geven. Een imager is in dit geval geen oplossing, omdat die meestal op de defecte sectoren blijft hangen. Heb je de computer al afgesloten, dan kun je het nog wel met een live Linux en de tool dd proberen. Die zit onder andere in het repertoire van onze multi-virusscanner Desinfec’t (c’t 1-2/2017).
Heb je alle schaapjes op het droge, dan kun je aan de diagnose van de schijf beginnen. Met chkdsk : /f
zou je eenduidig resultaat moeten krijgen.
Valt de versleten harde schijf nog binnen de garantie, controleer dan de status met een tool van de betreffende fabrikant – bij WD heet die ‘Data Lifeguard Diagnostics’, bij Seagate ‘Seatools’. Voer daarmee een grondige test uit – reken op minimaal een uur testen per terabyte. Zet het resultaat in een tekstbestand of maak een screenshot als bewijsmateriaal voor je garantieaanspraak.
(Hotline, c’t 9/2017)