Het blauw in led-licht verminderen: tips voor beter slapen

Noud van Kruysbergen
1

blauw licht verminderen - beter slapen

We spenderen allemaal (te) veel tijd achter allerlei schermen, maar lekker (in)slapen ho maar. We hebben wat praktische tips verzameld om je beter richting dromenland te sturen.

Gebruik in volledige duisternis gewoon geen enkel display. Omdat de pupillen in het donker verwijden, laten ze meer blauw licht door naar het netvlies. Een gedimde lamp is al genoeg. Net zo belangrijk: pas de helderheid van het scherm aan naar een comfortabel niveau, zodat het niet fel oplicht. De automatische helderheidsregeling van apparaten werkt helaas niet altijd goed en vaak te trapsgewijs, dus moet je die vaak hand­matig bijdimmen.

De schermen van smartphones en tablets hebben standaard vaak een iets hoger aandeel blauw licht, omdat de koelere kleurweergave levendiger lijkt. Als het apparaat geen speciale nachtlichtfunctie heeft, kun je mogelijk een warmer kleurprofiel kiezen met een lager aandeel aan blauw licht. Blauwlichtfilters worden steeds algemener. Ze kunnen handmatig worden geactiveerd of op de tijd van zonsop- en -ondergang uit- en ingeschakeld worden. Bij Samsung heet het filter Filter Blauw Licht, bij Huawei Oogcomfort en bij Googles pixelmodellen Nachtlampje. Net als bij e-readers zijn sommige beeldschermen geler, andere meer roodachtig.

Als je nog een oudere Android hebt zonder blauwlichtfunctie, kun je een app gebruiken, bijvoorbeeld Blauwlichtfilter. Apple integreerde al vóór Google een blauwlichtfilter in zijn besturingssysteem in het modeljaar 2013, met iOS 9.3. Hoewel Night Shift ook via een update op oudere modellen kan komen, hebben slechts een paar nieuwere iPhones, iPads en Macs een True-Tone-display. Dergelijke schermen passen op basis van sensoren de intensiteit en kleur aan het omgevingslicht aan.

Bij Windows 10 kun je ook een Nachtlamp instellen bij de Beeldscherm-instellingen van het systeemmenu, hetzij voor een specifieke tijd, hetzij afhankelijk van zonsop- en -ondergang. De Nachtlamp kan echter ook ontbreken als bepaalde stuurprogramma’s gebruikt worden, zoals DisplayLink. De app f.lux doet hetzelfde als de Nachtlamp.

(Informatie afkomstig uit het artikel van Inge Schwabe en Noud van Kruysbergen, c’t magazine 10/2020, p. 86)

Meer tips en trucs in c't magazine mei/2021

Meer over

ergonomie

Deel dit artikel

Lees ook

Een goed toetsenbord kiezen: gaming, mechanisch, ergonomisch

Zoek je een goed toetsenbord voor veel typen, gamen of gericht op ergonomie? We hebben een aantal toetsenborden uit het hogere prijssegment vergeleken...

Logitech Ergo K860 ergonomisch toetsenbord

Als je veel moet typen en op een gegeven moment last van je polsen krijgt, dan is een ergonomisch toetsenbord iets voor jou. Logitech komt na een lang...

Interessant voor jou

1 Praat mee
avatar
  Abonneer  
nieuwsteoudste
Laat het mij weten wanneer er
Chris Laarman
Lezer
Chris Laarman

Voor mij lijkt dat niet te gelden. Ik heb nu een jaar een weerstation bij mijn bed, en de helft met de buiten-gegevens straalt blauw (maar het scherm gaat blijkbaar bij lang onveranderde gegevens uit). – Ik slaap er geen ogenblik (oeps!) meer of minder om.

Eigenlijk, heel eigenlijk, ervaar ik dat “volle maan” licht zelfs als rustgevend.