Toen ik laatst even een potje wilde gamen, zag ik dat het game karakter niet goed weergegeven werd. De texturen ontbraken, je kon op sommige plaatsen zelfs dwars door het game karakter heen kijken. Ik weet zeker dat het niet aan de hardware kan liggen.
Daar zijn twee mogelijke en veelvoorkomende oorzaken voor. De meest waarschijnlijke is dat er een probleem is met de DirectX-shadercache, waarin voorgecompileerde shaders opgeslagen worden.
Shadercache wissen
Die kun je het beste wissen door bij Windows Verkenner je systeemschijf te selecteren, dan bovenin het scherm op ‘Hulpprogramma’s voor stations’ te klikken en dan Opruimen te selecteren uit het menu bovenaan, en dan in de lijst het vakje ‘DirectX Shader-cache’ aan te vinken in het venster dat opent. Vergeet niet alles wat je niet verwijderd wilt hebben uit te vinken alvorens te bevestigen met OK.

Via de verkenner open je het hulpprogramma om de DirectX shader-cache te wissen.
Gamebestanden controleren
Als dat niet helpt, kun je controleren of de gamebestanden corrupt zijn. Om dat te doen, start je het gameplatform waar je het spel hebt gekocht en controleer je de lokale bestanden van daaruit. Bij Steam klik je dan bijvoorbeeld in je spelbibliotheek met de rechtermuisknop op het spel in kwestie om de eigenschappen ervan te openen, en klik je rechts in het menu op ‘Lokale bestanden’ en dan op ‘Integriteit controleren van spelbestanden’.

Als Lara in Shadow of the Tomb Raider letterlijk de ogen uit de kop kijkt, is mogelijk de shadercache defect waardoor het game karakter niet goed wordt weergegeven.
(Deze tekst is verschenen in c’t 7/2021, p.140)
Op de hoogte blijven van nieuws en updates? Schrijf je in voor de c’t-nieuwsbrief: