Het lezersonderzoek werd door bijna 600 lezers ingevuld. Ongeveer 60 procent daarvan zijn abonnees, terwijl 25 procent c’t los in de winkel koopt. De rest van de lezers leest c’t digitaal of via vrienden.
Achtergrond van onze lezers
Met betrekking tot de achtergrond van onze lezers is 40 procent momenteel werkzaam in de IT, terwijl 25 procent eerder in de IT heeft gewerkt. Een ruime meerderheid van de deelnemers, meer dan 80 procent, raadpleegt IT-informatie via tijdschriften, waarbij bijna 90 procent ook online bronnen raadpleegt. Dit benadrukt het voortbestaan van het gedrukte c’t magazine. Hoewel meer dan 60 procent van de lezers actief is op LinkedIn, volgt slechts 25 procent c’t via dit platform. Volg jij ons al? Zo niet, doe dat dan zeker via de knop hieronder:
Waardering voor website & nieuwsbrief
Naast het tijdschrift worden de c’t-website en de nieuwsbrief beschouwd als waardevolle informatiebronnen. De website wordt bijna met een 8 beoordeeld, maar er zijn suggesties ontvangen om deze verder te verbeteren. De nieuwsbrief wordt gewaardeerd vanwege de beknopte stijl, met een handige ‘Meer lezen’-optie voor degenen die dieper op een onderwerp willen ingaan.
Digitaal lezen en archiveren
De digitale leesoptie op digitaal.ct.nl wordt voornamelijk gebruikt om oudere c’t-nummers als pdf te downloaden en te archiveren, en om te doorzoeken. Zoals een van de deelnemers opmerkte: “Ik kon die twee meter aan c’t-nummers mooi voor iets anders gebruiken.”
Conclusie
We zijn verheugd en trots op de waardering van 8,4 die we van de deelnemers hebben ontvangen. De termen ‘breedte’, ‘variatie’ en ‘diepgang’ kwamen vaak terug, en dit zijn de kernwaarden die we blijven nastreven in c’t. Onze oprechte dank gaat uit naar alle deelnemers voor hun bijdrage aan het lezersonderzoek. De winnaars van de prijzen zijn inmiddels op de hoogte gesteld.