HTC zoekt heil in China

Redactie
0

In een poging het tij te keren gaat de in zwaar weer verkerende Taiwanese smartphonefabrikant HTC zich richten op de Chinese smartphonemarkt. Volgens de verwachting gaat die markt de komende jaren nog flink groeien en HTC wil een van de belangrijkste spelers op de Chinese markt worden. Hiervoor wil het bedrijf de ontwikkelingsafdeling in China van 500 naar 600 medewerkers uitbreiden en het aantal verkooppunten met HTC-branding de komende jaren van 2700 naar 3500 verhogen, zo verklaarde Ray Yam, leider van de Chinese tak van HTC, in de Wall Street Journal.

Momenteel verkoopt HTC zo’n 150 tot 170 miljoen smartphones per jaar, maar Yam verwacht dat dit in 2015 zal verdubbelen tot 300 miljoen stuks. Tegelijk houdt Yam er rekening mee dat het wat betreft marketingbudget niet mee kan komen met Samsung, die in China zo’n 6000 verkooppunten heeft. HTC kende in de afgelopen jaren een indrukwekkende groei, vooral in Europa en Noord-Amerika. Na de hoge vlucht volgde een dalende omzet en HTC verloor in de harde smartphone-concurrentiestrijd de aansluiting met de markt.

Omdat in de VS en in Europa geen einde lijkt te komen aan de dominantie van Apple en Samsung bij de dure en de top-smartphones met hoge marges, lijkt China een nieuwe kans te bieden voor aanbieders als HTC. Volgens de Wall Street Journal heeft HTC al een telefoon ontwikkeld die compatibel is met de nieuwste mobiele standaard van marktleider China Mobile, iets wat de iPhone momenteel niet ondersteunt.

In China domineert Samsung volgens de berichten de smartphonemarkt in het eerste kwartaal van 2012, met een marktaandeel van bijna 25 procent. Huawei volgde met zo’n 12 procent, terwijl HTC nog maar 2,6 procent van de markt in handen heeft. Volgens HTC-manager Yam kan de onderneming in het tweede kwartaal al zijn marktaandeel verhogen tot 6 procent. Echter moet de Taiwanese fabrikant dan wel rekening houden met de sterke concurrentie met binnenlandse fabrikanten als Huawei, ZTE en Lenovo.

Deel dit artikel

Lees ook

Innovatie in vele vormen: ASUS, ‘In search of Incredible’

ASUS is een fabrikant die vaak nieuwe dingen probeert, geheel volgens de slogan 'In search of Incredible'. Bekijk dit overzicht maar eens.

HPE ProLiant ML30 en DL20 Gen11: nieuwe, krachtige MKB- en Edge-servers

Of je nu een tower- of rackserver nodig hebt, de HPE ProLiant ML30 en DL20 Gen11-servers met de nieuwe Intel Xeon-cpu's zijn veelzijdige, betaalbare i...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er